Kommunikaatiokeskus

Kommunikaatiokeskus tarjoaa tukea ja palveluita sinulle, jolla on afasia tai kehityksellinen kielihäiriö sekä läheisillesi. Kommunikaatiokeskuksen verkkosivuilta löydät tietoa, tukea ja materiaaleja arkesi tueksi.

Juttu-tupa

on afaattisille henkilöille suunnattua toimintaa työväen- ja kansalaisopistoissa. Toimintaa kehitetään yhteistyössä Aivoliiton Kommunikaatiokeskuksen kanssa. Juttu-tupien ohjaajat on koulutettu afaattisen henkilön kommunikoinnin tukemiseen. Tavoitteena on tarjota mielekästä ryhmätoimintaa ja vertaistukea osallistujille. Osallistujia tuetaan ja kannustetaan vuorovaikutukseen. Tukena käytetään esimerkiksi kuvia, kirjoittamista sekä piirtämistä. Ryhmiä on sekä suomen- että ruotsinkielisinä ympäri Suomen.

Ohjausta ja neuvontaa

saat puheterapeuteiltamme kehitykselliseen kielihäiriöön ja afasiaan liittyen sekä puhelimitse että verkossa ja voit tavata heidät myös erilaisissa tilaisuuksissa. Toiminta on suunnattu sinulle, jolla on afasia tai kehityksellinen kielihäiriö ja läheisillesi kuten puolisolle tai vanhemmille ja muille perheenjäsenillesi. Palvelut on maksuttomia.

Arjen vinkit vanhemmille -toiminta on tarkoitettu vanhemmille sekä lapsen muulle lähiyhteisölle, joilla on herännyt huoli lapsen puheen ja kielenkehityksestä tai lapsella on diagnosoitu kehityksellinen kielihäiriö. Tarjolla on esimerkiksi tietoa ja materiaaleja sekä vertaistukiryhmä verkossa. Vinkkipäiviä vanhemmille järjestetään viikonloppuisin n. 8-10 kpl vuodessa eri puolella Suomea sekä verkkotapahtumina. Vinkki-iltoja järjestetään verkossa arki-iltaisin n. 10 kpl vuodessa. Tilaisuuksissa tutustutaan erilaisiin keinoihin lapsen puheen ja kielenkehityksen sekä oppimisen tukemiseksi. Lisäksi osallistujat saavat materiaalia käyttöönsä.

Tuemme arjessa selviytymistäsi myös antamalla tietoa ja opastusta puhetta tukevista ja korvaavista keinoista sekä selkokielestä.

Lisäksi osallistumme eri työryhmien työskentelyyn, jotta palvelujen ja toimintojen kehittämisessä huomioidaan paremmin afasian ja kehityksellisen kielihäiriön aiheuttamat haasteet.

Ota rohkeasti yhteyttä meihin ja tule mukaan toimintaan! Tästä pääset Kommunikaatiokeskuksen verkkosivuille.

Aiheeseen liittyvät