Ravitsemus rakentaa aivoterveyttä

Tiedämme, että ravinto vaikuttaa terveyteen, myös aivoterveyteen. Aivot ovat riippuvaisia siitä mitä pistämme suuhun, koska aivojen kaikki rakennusaineet ovat peräisin ravinnosta. Tämän vuoksi ravinnon tulisi vastata varhaislapsuudesta saakka aivojen tarpeita.

Aivoterveydestä arkipäivää

Pienillä päätöksillä arjen keskellä voit vaikuttaa merkittävästä aivojesi hyvinvointiin. Käytä alkoholia harkiten ja jos tupakoit, vähennä tai lopeta. Muista myös hyvä uni, sen merkitys aivoille on elintärkeä.

Liikuta aivojasi

Aivot, mieli ja keho toimivat kokonaisuutena. Kun huolehtii aivojen terveydestä, huolehtii myös mielen ja kehon hyvinvoinnista. Sama toimii myös toisinpäin, liikuttamalla kehoamme huollamme myös aivojamme.

Käytä aivoja mielelläsi

Riittävä lepo on aivoterveyden kannalta erittäin tärkeää ja aivoja pitääkin suojella liian kiivaalta tahdilta. Harrastukset, mielekäs toiminta sekä onnistumiset ja oppimiset tekevät hyvää aivoille. Hyvät ihmissuhteet ja sosiaalinen kanssakäyminen lisäävät mielen ja aivojen hyvinvointia.

Tahdonvoimaa 5000km

Esa Karjalainen ja Aivoliitto käynnistävät yhdessä Tahdonvoimaa 5000km -hyväntekeväisyyskampanjan 10.5 aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden hyväksi. Esa on itse sairastanut 26-vuotiaana kaksi vakavaa aivoinfarktia, joiden seurauksena hän joutui opettelemaan uudelleen puhumaan sekä kävelemään. Nyt, noin viisi vuotta myöhemmin, pitkäjänteinen työ ja Esan sairaalan sängyssä tekemä päätös toipumisesta ovat johtaneet uskomattomaan kuntoutumiseen. Esa lähtee neljän kuukauden pyöräretkelle yhdessä koiransa Kamin kanssa. Matkan pituudeksi tulee noin 5000 kilometriä. Tässä blogissa Esa kertoo elämästään ennen ja jälkeen sairastumisen.

Heratysliike

AIVOTESTI

Käytämme aivojamme koko ajan, mutta kuinka paljon itseasiassa tiedät aivoistasi? Testaa nyt millainen aivotietäjä olet!
KorvaamatonKovalevy-logo web

YE_KK_Aivoliitto_testi_269x400