Aivoverenkiertohäiriöt (AVH)

Ennaltaehkäisy

Suurin osa aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijöistä on hoidettavissa. AVH:n ennaltaehkäisyssä tärkeää on kiinnittää huomiota elämäntapoihin ja hoitaa tehokkaasti sairaudet, jotka lisäävät sairastumisriskiä.

Oireet ja sairastuminen

AVH:n sairastamisen jälkeen moni asia herättää kysymyksiä. Osalla sairastaneista esiintyy afasiaa. Soita välittömästi hätänumeroon 112, jos sinulle tai läheisellesi ilmaantuu äkillisesti jokin aivoverenkiertohäiriöön viittaavista oireista.

Kuntoutus ja kurssit

Aivoverenkiertohäiriöistä seuraa usein pitkäaikaisia tai pysyviä oireita. Kuntoutuksen tarve ja pituus vaihtelevat jokaisen sairastuneen kohdalla. Menetyksiä ja muutoksia käsitellään esimerkiksi sopeutumisvalmennuskursseilla.

Vertaistuki

Aivoliiton kautta löydät itsellesi tai läheisellesi voimaannuttavaa vertaistukea. Yhdistyksen ja kerhojen kokoontumisissa tapaat muita saman kokemuksen omaavia henkilöitä ja saat vaihtaa ajatuksia arjessa selviytymisestä, tietoa ja tukea.

Lyhyesti aivoverenkiertohäiriöistä

Aivoverenkiertohäiriöihin sairastuneita on Suomessa v. 2009 arvioitu olleen noin 82 000. Aivoinfarktin saa vuosittain noin 14 600 suomalaista ja aivoverenvuodon noin 4 000 suomalaista. Noin 2 500 henkilöllä aivoinfarkti uusiutuu vuoden sisällä. Ohimenevän aivoverenkiertohäiriön (TIA) saa noin 4 000 henkilöä.

Yhteensä vuosittain 25 000 suomalaista sairastaa aivoverenkiertohäiriön eli joka päivä 68 henkilöä.

Aivoverenkiertohäiriöihin menehtyy vuosittain Suomessa noin 4 500 henkilöä. AVH on kolmanneksi yleisin kuolinsyy.

AVH-potilaista joka toiselle jää pysyvä haitta, puolelle heistä vaikea-asteinen. Joka neljäs toipuu täysin oireettomaksi, yli puolet omatoimiseksi ja joka seitsemäs tarvitsee laitoshoitoa.