14.8.2023

Aspiriinilääkitys ei todennäköisesti sovi aivoinfarktien ennaltaehkäisyyn

Aspiriiini eli asetyylisalisyylihappo ei näyttäisi ehkäisevän aivoinfarkteja muuten terveiltä seitsemänkymppisiltä. Lääkitykseen saattaa sen sijaan liittyä suurentunut kallonsisäisten verenvuotojen riski, tuore tutkimus osoittaa.

Tutkimuksessa hyödynnettiin yli 19 000 keskimäärin 74-vuotiaan seurantatietoja. Osana tutkimusta potilaat olivat saaneet päivittäin joko 100 mg asetyylisalisyylihappoa tai lumevalmistetta. Osallistujat eivät olleet sairastuneet aivoverenkiertohäiriöihin tai sydän- ja verisuonitauteihin ennen viisivuotista seurantaa.

Tulosten perusteella riski sairastua aivoinfarktiin oli samansuuruinen kummassakin ryhmässä eikä asetyylisalisyylihappo niin ollen ehkäissyt sairastumisia.

Kallonsisäisissä verenvuodoissa sen sijaan havaittiin selvä ero, ja asetyylisalisyylihappoa saaneet sairastuivat sellaiseen 38 prosenttia todennäköisemmin kuin verrokit. Käytännössä riski ei ollut kovin suuri, sillä kallonsisäinen verenvuoto todettiin seurannan aikana 1,1 prosentilla lääkeryhmässä ja 0,8 prosentilla verrokkiryhmässä.

Tutkijat muistuttavat, että asetyylisalisyylihappo ehkäisee aivoverenkiertohäiriöiden uusiutumista sellaisen jo sairastaneilla eivätkä nyt julkaistut tulokset kyseenalaista tätä hyötyä. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että terveille yli 70-vuotiaille ennaltaehkäisevästä lääkityksestä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tutkimus julkaistiin JAMA Network Open -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(JAMA Network Open 2023;6:e2325803)