25.8.2023

Kännykän käytön vähentämisellä tähdätään parempaan aivoterveyteen Arabian peruskoulussa

Arabian peruskoulu Helsingissä on aloittanut pilottiyhteistyön Aivoliiton koordinoiman kansallisen aivoterveysohjelman, Lastensuojelun Keskusliiton sekä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Yhteistyön tavoitteena on oppilaiden hyvinvoinnin ja aivoterveyden tukeminen muun muassa kännykän käytön vähentämisen kautta.

— Koulussa oppitunneilla rajoitetaan puhelimen käyttöä ja välitunneilla tarjotaan vaihtoehtoista, ilman puhelinta toteutettavaa tekemistä, toteaa Arabian peruskoulun rehtori Mari Suokas-Laaksonen. Yhteistyö alkoi elokuun 2023 lopussa koko koulun vanhempainillalla, jossa tarjottiin tietoa lasten ja nuorten aivojen kehittymisestä ja aivojen suojelun merkityksestä.

Älypuhelinten lisääntynyt käyttö sekä jo esillä olo häiritsee tutkitusti lasten ja nuorten keskittymistä ja vaikeuttaa oppimista sekä kuormittaa aivoja.

— Tunnesäätely ja pitkäjänteisyyden vahvistuminen ovat lapsilla ja nuorilla vasta kehittymässä. Aivot eivät pysty käsittelemään sitä määrää informaatiota ja välitöntä palkitsevuutta, joka esimerkiksi somesta tulee. Meidän pitäisi pystyä suojelemaan lasten ja nuorten aivoja paremmin, kertoo kasvatustieteen professori Nina Sajaniemi Itä-Suomen yliopistosta.

Pilotissa tarjotaan tietoa aivoterveydestä. Lisäksi koulun kanssa sovittujen luokkien oppilaille, opettajille ja vanhemmille järjestetään työpajoja, joissa pohditaan yhdessä, mitä älylaitteet merkitsevät käyttäjälleen ja miten ne vaikuttavat hyvinvointiin. Työpajoissa etsitään yhdessä myös ratkaisuja ja hyviä käytäntöjä laitteiden turvalliseen ja aivojen hyvinvoinnille sopivaan käyttöön. Tehtyjä toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia oppilaiden hyvinvointiin ja aivoterveyteen seurataan systemaattisesti.

— Lasten ja nuorten aivoterveydestä huolehtiminen turvaa kasvurauhan ja luo edellytyksen elinikäiselle hyvinvoinnille. Pilotti auttaa rakentamaan lapsille ja nuorille aivojen hyvinvointia tukevia kasvuympäristöjä, jotka huomioivat aivojen normaalia, ikäkauteen liittyvää kehitystehtävää, kertoo kansallisen aivoterveysohjelman ohjelmapäällikkö Markku Holmi Aivoliitosta.

Pilotissa luodaan toimivia käytäntöjä älylaitteiden käyttöön koulussa, kotona ja vapaa-ajalla yhdessä lasten ja nuorten sekä aikuisten kanssa ja tuotetaan monipuolista tietoa toimenpiteiden vaikutuksista aivoterveyteen.

Lisätietoa

• Kansallisesta aivoterveysohjelmasta
    www.kansallinenaivoterveysohjelma.fi

Markku Holmi