29.11.2023

Tupakoinnin kuolleisuusvaikutukset puolittuvat 10 vuotta lopettamisesta

Tupakointi altistaa muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille ja syövälle sekä niistä aiheutuville kuolemille. Nämä vaikutukset alkavat kuitenkin huomattavasti heiketä noin kymmenen vuotta tupakoinnin lopettamisesta. Savuttomien tasolle ne palaavat noin 20–30 vuodessa.

Tiedot käyvät ilmi yhdysvaltalaistutkimuksesta, jossa 440 000 keskimäärin 47-vuotiasta seurattiin vuodet 1997–2018. Seurannan aikana 12 000 osallistujaa menehtyi sydän- ja verisuonitauteihin, 11 000 syöpään ja 2 000 hengitysteiden sairauksiin.

Tupakointia jatkaneet menehtyivät sydän- ja verisuonitauteihin tai syöpään 2–3 kertaa todennäköisemmin kuin ikänsä savuttomina olleet. Hengitysteiden sairauksista johtuvat kuolemat olivat peräti 13 kertaa yleisempiä.

Tupakoinnin lopettaminen vaikutti riskeihin merkittävästi, ja vuosikymmen lopettamisesta tupakointiin liittyvä lisäkuolleisuus oli jo puolittunut.

Kun lopettamisesta oli kulunut 20–29 vuotta, riski menehtyä sydän- ja verisuonitautiin oli laskenut ikänsä savuttomina olleiden tasolle. Syöpäkuolleisuus ja hengitysteiden sairauksista johtuva kuolleisuus laskivat nekin käytännössä samalle tasolle, mutta tämä nähtiin vasta 30 vuotta tupakoinnin lopettamisesta.

Yhdysvaltalaistutkijoiden tulokset vahvistavat näyttöä tupakoinnin haitoista, mutta osoittavat niiden myös vähitellen poistuvan tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tulokset julkaistiin JAMA Internal Medicine -lehdessä.

Suomalaisista 20–64-vuotiaista miehistä noin 12 prosenttia ja naisista 11 prosenttia tupakoi päivittäin.

Uutispalvelu Duodecim
(JAMA Internal Medicine 2023;DOI:10.1001/jamainternmed.2023.6419)