8.1.2024

Ulla-Maija Rajakangas Aivoliiton puheenjohtajaksi

Ulla-Maija Rajakangas on valittu Aivoliiton liittohallituksen puheenjohtajaksi. Uusi liittohallitus aloitti tehtävässään vuoden alussa.

Aivoliiton liittovaltuusto on valinnut Aivoliiton liittohallituksen uudeksi puheenjohtajaksi yhteiskuntatieteiden maisteri Ulla-Maija Rajakankaan. Rajakangas on tehnyt pitkän uran järjestöissä ja politiikan taustatehtävissä. Viime vuodet hän toimi Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtajana.

Rajakangas kertoo, että hän on ollut aina kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja tehtävistä. Hän haluaakin puheenjohtajana vaikuttaa siihen, että Aivoliitto pystyy toimimaan jatkossa parhaalla mahdollisella tavalla kohderyhmien tukena ja yhteiskunnallisena vaikuttajana.

– Yksi isoimmista tulevaisuuden kysymyksistä on sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitukseen kaavaillut leikkaukset. Toinen haaste, johon on löydettävä ratkaisuja, on nuorten ja työikäisten saaminen mukaan järjestön toimintaan, Rajakangas toteaa.

Aivoliiton toiminnanjohtaja Mika Pyykkö arvostaa Rajakankaan pitkää kokemusta ja näkemystä järjestötyöstä.

– Saamme hänestä vahvan yhteiskunnallisten asioiden osaajan, joka pystyy yhdessä hallituksemme muiden jäsenten kanssa tukemaan Aivoliiton uuden strategian eteenpäin viemistä. Strategiassa korostuu vaikuttavuusperusteisuuden lisäksi aiempaa enemmän Aivoliiton rooli kaikkien Suomessa asuvien aivoterveydestä huolehtijana. Meidän on pystyttävä tarpeen mukaan muokkaamaan rohkeasti toimintatapojamme, jotta pysymme mukana yhteiskunnan muutoksissa. Toivon, että pystymme myös omalta osaltamme vaikuttamaan muutosten suuntaan.

Aiemmin puheenjohtajana toiminut neurologian erikoislääkäri Minna Linna jatkaa liittohallituksen jäsenenä. Lisäksi hallituksen jäseniksi valittiin partneri Juha Laitinen PwC:stä, konsultointijohtaja Jari Jokinen Netum Oy:stä, partneri Taru Nikulainen Brunnen Communications Oy:stä, Ari-Pekka Klami Suomen Kielipolku SLI ry:stä, Seija Sutela Aivoliiton Pohjois-Pohjanmaan AVH ry :stä ja Seppo Perttala Aivoliiton Pirkanmaan AVH-yhdistys ry:stä.

Varajäseniksi valittiin aluehallintoylilääkäri Susanna Melkas Lounais-Suomen aluehallintovirastosta, partneri Risto Salo Faros & Com Oy:stä, ohjelmapäällikkö Anna-Maija Aalto Ami-säätiöstä, Sari Rautio, Euroopan alueiden komitean tasa-arvovaltuutettu, Minna Hirvasniemi Pääkaupunkiseudun dysfasiayhdistys ry:stä, Marjo Merinen Aivoliiton Satakunnan AVH-yhdistys ry:stä ja Hannu Koiste Aivoliiton Jokilaaksojen AVH ry:stä.

Lisätietoja:

Aivoliitto tarjoaa apua, tukea ja mahdollisuuden toimia kaikille, jotka ovat kiinnostuneita aivoterveydestä ja hyvinvoinnista sekä erityisesti henkilöille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö tai jotka ovat sairastaneet aivoverenkiertohäiriön (AVH) sekä heidän läheisilleen.