Koronaohjeistus

Aivoliiton kursseilla ja tapahtumissa on turvallista olla

Pyrimme toiminnassamme minimoimaan tartuntariskiä muun muassa huolehtimalla turvaväleistä ja käsihygieniasta sekä järjestämällä toimintaa isommissa tiloissa ja porrastamalla esimerkiksi ruokailuja. Etenkin kurssien ohjelmaa pyritään järjestämään mahdollisimman paljon ulkona, sääolosuhteiden niin salliessa. Kurssikeskusta siivotaan tehostetusti päivittäin.

Huolehditaan hyvinvoinnistamme yhdessä

Kun tulet kurssille tai tapahtumiimme, kiinnitä huomiota turvaväleihin ja hyvään käsihygieniaan. Hyvällä käsihygienialla tarkoitamme huolellista käsien pesua tai käsidesin käyttöä aina silloin, kun käsien pesu ei ole mahdollista. Tutustu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen käsienpesuohjeeseen. Toivomme, että kodeissa tarkennatte myös lapsille, kuinka tärkeää on noudattaa turvavälejä ja käsihygieniaa kurssin ja tapahtuman aikana.

Kursseilla on maski- tai visiiripakko. Tämä koskee myös 10-vuotiaita tai sitä vanhempia lapsia. Maskeja saa tarvittaessa kurssilta.

Peruutathan osallistumisesi näissä tapauksissa:

• sinulla on hengitystieoireita
  • olet itse ollut tai samassa taloudessa asuva on ollut lähikontaktissa sairastuneen kanssa
  • olet karanteenissa mahdollisen altistumisen vuoksi
  • jos ulkomaan matkakohteesi löytyy THL:n karanteenisuosituslistalta, pidäthän 14 päivän omaehtoisen karanteenin. Katso ajankohtaiset karanteenisuositukset THL:n sivuilta.

Matkustaminen kurssille ja tapahtumiin

Jos sinulla on lääkärin suositus kurssille ja julkisten liikennevälineiden käyttäminen on toimintakykysi huomioiden haasteellista, suosittelemme Kela-taksin käyttöä. Lue lisää Kela-taksista.

Suosittelemme ettei kurssilainen saapuisi yleisillä kulkuneuvoilla kurssipaikalle, mutta jos kurssilaisen toimintakyky ei edellytä Kela taksin käyttöä eikä henkilöllä ole omaan autoa, vaihtoehdoksi ei jää kuin julkiset vaihtoehdot. Jos kyse on Kelan rahoittamasta kurssista, asiasta kannattaa olla suoraan yhteydessä Kelaan.

Jos tulet kurssille tai tapahtumaan julkisilla liikennevälineillä, noudatathan virallisia turvallisuusohjeita ja -suosituksia.

Koronasta huolimatta päätös kurssille tulemisesta on jokaisen henkilökohtainen päätös. Jos kuntoutukseen osallistuminen askarruttaa, ole meihin yhteydessä (Kelan kurssien osalta Kelaan). Löydetään yhdessä sinulle parhain ratkaisu. Myöntävää päätöstä kurssipaikasta ei voi kuitenkaan suoraan siirtää jollekin toiselle kurssille. Hakemuksen voi siirtää jonkun toisen kurssin hakuun, jos kyse on Stean kursseista.

Koronarajoitukset henkilömääriin eivät kosketa kurssitoimintaa, koska se on lakisääteistä ja kuuluu sosiaali- ja terveyspalveluihin, kuten lääkärkäynnit yms.

Kiitos ymmärryksestänne!