Ajankohtaista Aivoliitossa

12.6.2017

Esteettömyys on koko kansan juttu Hossan kansallispuistossa

Huosilammen esteettömyyspisteessä (kohde numero 7 avajaiskartassa) voit tutustua kansallispuiston esteettömiin kohteisiin ja palveluihin, muun muassa liikkumisen apuvälineisiin ja sähköskoottereihin.

Tervetuloa Hossan kansallispuiston avajaisiin 17.6.2017. Aivoliiton ja Suomen CP-liiton asiantuntijoita on paikalla kertomassa aiheesta.

Meillä kaikilla on tasa-arvoinen oikeus nauttia luonnosta ja sen elämyksistä mahdollisista toimintarajoitteista huolimatta. Juhlaviikkoaan 9.–18.6.2017 viettävässä Hossan kansallispuistossa tätä asiaa on edistetty uusilla esteettömän liikkumisen mahdollisuuksilla. Näin yksi 100-vuotiaan Suomen keskeisistä teemoista, tasa-arvo, toteutuu Hossassa.

Tänä vuonna 40-vuotisjuhliaan viettävä Aivoliitto on ollut asiantuntijana mukana suunnittelemassa kansallispuiston uusia esteettömiä reittejä (Muikkupuro ja Lihapyörre) sekä uudistamassa vanhoja esteettömiä luontokohteita.

Hossa oli jo retkeilyalueenakin ainutlaatuinen paikka esteettömyyden suhteen. Nyt kansallispuistona se tarjoaa uusine ratkaisuineen ja kohteineen vieläkin paremmat mahdollisuudet luonnosta nauttimiseen. Hossan esteettömät kohteet kuten laavut, tulipaikat, melontalaiturit, metsäreitit, vuokrakämpät ja palvelut sijoittuvat 11 kilometrin matkalle. Puiston läpi kulkevilla teillä voi liikkua omatoimisesti sähköisten tai manuaalisten apuvälineiden avulla kohteiden välillä.

Uutuutena on mahdollisuus vuokrata sähköskootteri Hossan luontokeskuksesta. Ylä-Kainuun Osuuspankki ja Leijona-skoottereita valmistava Skand Oy lahjoittivat Aivoliitolle kaksi sähköskootteria vuokrattavaksi Hossan kansallispuistossa. Hyvin vaikeavammaiset voivat käyttää omia sähköisiä välineitään.

Esteettömyys on kokonaisuus ja yksilöllinen asia. Esteetön kokemus ja liikkuminen muotoutuvat toisiaan tukevista ratkaisuista. Siihen kuuluu esteettömien maastorakenteiden ja reittien suunnittelu, yksilölliset apuvälineet, palveluiden muotoilu ja soveltaminen sekä avustamistarpeiden huomioiminen. Ennen kaikkea esteettömyys lähtee asenteesta: jokaisella on oikeus nauttia suomalaisesta luonnosta toimintarajoitteista huolimatta.

Esteettömyys on koko kansan juttu. Hossan esteettömistä kohteista ja palveluista voivat nauttia niin lapsiperheet vaunuineen, ikäihmiset kuin sairauden tai vamman takia toimintakykyään menettäneet ihmiset. Jokainen hyötyy esteettömyydestä, se ei ole keneltäkään pois.
Lisätietoja Aivoliitosta:
Toiminnanjohtaja Tiina Viljanen, p. 040 833 1511, tiina.viljanen@aivoliitto.fi
www.aivoliitto.fi
Lisätietoja Hossan kansallispuistosta ja esteettömyydestä:
järjestösuunnittelija Risto Lappalainen, p. 040 543 7290, risto.lappalainen@aivoliitto.fi
Lahjoittajien yhteystiedot:
Toimitusjohtaja Eija Sipola