Ajankohtaista Aivoliitossa

22.8.2018

Liikkuva yhdistys -valmentajakoulutus yhdistyksille

Sinustako yhdistysliikunnan kehittäjä? Tule mukaan oppimaan, kuinka arvioida oman yhdistyksen liikuntatoimintaa ja löytää kehittämistarpeita.

Aivoliiton, Diabetesliiton, Hengitysliiton, Sydänliiton ja Suomen Syöpäyhdistyksen yhteisessä Liikkuva yhdistys -kehittämishankkeessa (2017–2019) tuetaan yhdistysten hallituksia ja liikuntavastaavia edistämään oman yhdistyksensä liikuntatoimintaa pitkäjänteisesti.
Hankkeen aikana luodaan valmentaja-verkosto sekä tuotetaan aineisto, jonka avulla yhdistysvalmentajat ohjaavat liikuntatoimen arviointia.

Arvioinnin työkaluja on testattu pilottivalmentajien toimesta keväällä 2018. Sen pohjalta aineistoa on muokattu selkeämmäksi, jotta se olisi mahdollisimman helppokäyttöinen ja soveltuisi kaikille yhdistyksille.

Seuraavaksi koulutamme syksyn 2018 aikana noin 30 uutta valmentajaa, jotka ohjaavat yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointia. Valmentaminen ei siis liity liikkumiseen, vaan liikuntatoiminnan kokonaisvaltaiseen arviointiin ja kehittämiseen. Käytännössä kyse on siis arviointiin kehitettyjen työkalujen käytön opettelusta/harjoittelusta sekä arvioinnin ohjaamisesta omassa yhdistyksessä.

Hankkeen aikana syntyneen valmennustoiminnan on tarkoitus jatkua liittojen vakiintuneena toimintana ja liiton työntekijän tukemana. Valmentajilla on mahdollisuus toimia valmentajina myös oman järjestönsä ulkopuolella, esimerkiksi oman paikkakunnan muissa yhdistyksissä.

Tulevat koulutukset:
13.10. Kuopio
27.10. Tampere

Hankkeen palkkaamana työntekijänä projektia vetää suunnittelija Eira Taulaniemi Diabetesliitosta. Aivoliiton yhdistysväen tukena on lisäksi liikuntasuunnittelija Virpi Lumimäki.

Lisätietoja antavat liikuntasuunnittelija Virpi Lumimäki, virpi.lumimaki@aivoliitto.fi, p. 040 737 5879 ja suunnittelija Eira Taulaniemi eira.taulaniemi@diabetes.fi, p. 050 564 1091

Palaa otsikoihin