Ajankohtaista Aivoliitossa

13.9.2017

Testamenttilahjoituksella voi tukea itselle tärkeää asiaa

Keskiviikkona 13.9.2017 vietetään kansainvälistä testamenttilahjoittamisen päivää (Legacy Day), joka muistuttaa ihmisiä hyvän tekemisen mahdollisuudesta testamentilla.

Päivän yhteydessä Suomessa järjestetään Hyvä testamentti -viikko, jossa mukana olevat 26 järjestöä kertovat, millainen rooli testamentin kautta saadulla omaisuudella on heidän toiminnassaan.

Lahjoittaminen on monen suomalaisen sydäntä lähellä, mutta testamenttilahjoittaminen vaihtoehtona on toistaiseksi vieras. Myös testamentilla voi ohjata omaa omaisuuttaan osittain tai kokonaan itselle tärkeiden asioiden tukemiseen. Ilman testamenttia tai lain mukaisia perillisiä omaisuus ohjautuu valtiolle.

Testamenttilahjoitusta harkitsevan on hyvä pohtia mahdollisuuksia yhdessä Hyvän testamentti -kampanjan asiantuntijoiden kanssa. Harva esimerkiksi tietää, että yleishyödylliset organisaatiot eivät joudu maksamaan perintöveroja testamenttilahjoituksesta.

Hyvä testamentti -viikko on alkanut maanantaina 11.9. ja teemaviikko tarjoaa runsaasti tietoa, millaisia tapoja testamentilla lahjoittamiseen on olemassa.

Kampanjan lakiasiantuntija Piia Jeremejeff on tavattavissa syksyllä eri tilaisuuksissa:
- 13.9. klo 17.30–19.30, paikka: Amnestyn toimisto, os. Hietaniemenkatu 7 A, Helsinki
- 5.10. klo 17, paikka: Sydäntalon auditorio, Oltermannintie 8, Helsinki
- 10.10. klo 17.30–18.30, paikka: Animalia, Suvilahdenkatu 4, Helsinki
- 11.10. klo 17.00–19.00 World Visionin Ladies After Work -tapahtuma, paikka: Apollo Club, Mannerheimintie 12, Helsinki
- 30.10. klo 17, paikka: Varsinais-Suomen Sydänpiiri ry, Eerikinkatu 27 A, Turku
- 23.11. klo 17.00–19.00, paikka: WWF, Lintulahdenkatu 10, Helsinki.

Aivoliitto on ollut Vastuullinen lahjoittaminen ry VaLan jäsenenä vuodesta 2015 ja sekä mukana 26:n muun järjestön kanssa Hyvä testamentti -kampanjassa.

– Kampanjassa mukana oleminen on tuonut Aivoliitto ry:lle näkyvyyttä ja tiedusteluja. Olemme neuvoneet puhelimitse mahdollisia testamentin tekijöitä, kertoo Aivoliiton hallintopäällikkö Kirsi Haanperä.

Osalle lahjoittajista on erittäin tärkeää kohdistaa testamenttivarat tietylle kohderyhmälle, osa on kiinnostunut tukemaan Aivoliitto ry:n toimintaa yleisesti. Eniten lahjoituksia tulee kuitenkin AVH-työhön sekä omaisten jaksamisen tukemiseen.

– Toivomme, että jatkossa Aivoliitto saisi enemmän lahjoituksia. Meille pienikin lahjoitus on tärkeä. Testamentissa ei tarvitse olla kyse koko omaisuuden jättämisestä Aivoliitolle, vaan pienistä puroista syntyy iso virta, toteaa Haanperä.

Lisätietoa kampanjasta ja testamenttilahjoittamisen päivästä voi lukea osoitteesta: www.hyvatestamentti.fi.

Lue lisää testamenttilahjoitusmahdollisuudesta Aivoliitolle https://www.aivoliitto.fi/tue_lahjoittamalla/testamentti

Lue Hyvä testamentti -tiedote tästä.