Ajankohtaista Aivoliitossa

12.7.2017

Unohda hyötyliikunta, liiku tänä kesänä vahingossa

Liikkumisen ei koskaan kannata olla hampaat irvessä suorittamista, mutta kesäaikaan päivän aktiivisuustavoite voi täyttyä huomaamattakin.

Kaupungissa lomaillessa askelia karttuu kaiken kokemisen ohessa ja mökillä puuhaillessa voi ihan huomaamattaan saada rankaan hyvää liikettä. Kesäinen Suomi on täynnä mahdollisuuksia nähdä ja kokea.

Suomen kesä voi kelin puolesta aina välillä yllättää, mutta auringon pilkottaessa moni pyrkii pääsemään nopeasti ulos. Pitkä pimeä vuodenaika unohtuu, kun päivää paistattelee ja nauttii pienestäkin lämmöstä. Lomalla pitää antaa pään ja kropan palautua, mutta pieni aktiivisuus pitkin päivää tekee keholle hyvää.

- Lomalla aktiivisuuden ei tarvitse olla päivittäisiä juoksulenkkejä, tosin hyvää nekin tekevät. Koko kesän ajan järjestetään esimerkiksi erilaisia mahtavia tapahtumia, joissa vierailu virkistää mieltä ja saatat liikkua ihan vahingossa. Päivävisiitti kesäfestareille tanssimaan tai oman kotikaupungin ohjattu nähtävyyskierros ovat hyviä esimerkkejä, listaa Sydänliiton, Aivoliiton ja Diabetesliiton yhteisten Yksi elämä -terveystalkoiden viestintäpäällikkö Eija Seppänen.

Yksi elämä vinkkaa muutamia hyviä muistisääntöjä, kuten tutun 10 000 askelta päivässä, kerrallaan ei kannattaisi istua paikallaan kahta tuntia enempää ja päivän aikana jaloillaan kannattaisi olla vähintään kaksi tai kolme tuntia.

Päivän tavoite täyteen hauskalla tavalla

Hyvinvointiin panostetaan koko ajan enemmän koko maassa. Ilmaisia puistojumppia on tarjolla monella paikkakunnalla, ulkoilumahdollisuuksia parannetaan ja kauppojen valikoimakin laajenee koko ajan terveellisempien valikoimien suuntaan. Yhtenä esimerkkinä Suomalaisista tapahtumista Seppänen nostaa Asuntomessut, jotka järjestetään tänä vuonna Mikkelissä. Liki puolet päivän askeltavoitteesta täyttyy jo pelkästään sillä, että kiertää koko kolmen kilometrin messureitin.

- Ja jos niissä messukohteissa käy sitten sisällä tutkailemassa, nousee ees taas portaita ja ihailee huoneet läpi niin varmasti tulee lisää askelia, lupaa Suomen Asuntomessujen viestintäpäällikkö Leena Honkajuuri.

Asuntomessut kokeilee uusia aluevaltauksia, tuomalla hyvinvointiajatusta näkyvämmin esiin. Luonnon läheisyys inspiroi paikan päälle niin mielenkiintoisia keskusteluja kuin joogaakin hyvinvoinnin teemaviikolla. Pyrkimys on tehdä tapahtumasta koko perheen kokemus palveluineen ja eturivin artisteineen.

- Lomassa ehkä kuitenkin tärkeintä on se omien läheisten kanssa vietetty aika, eikä jatkuva oman tekemisen seuraaminen. Hyvä ruoka ja rentoutuminen musiikkia kuunnellen voi myös olla ihan hyvä tapa viettää messu- tai puistopäivä, Eija Seppänen toteaa.
Lisätiedot:
Eija Seppänen
viestintäpäällikkö, Yksi elämä -terveystalkoot
eija.seppanen@yksielama.fi
p. 040 508 3645

Yksi elämän tavoitteena on terveempi Suomi. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset
terveystalkoot edistävät ihmisten terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. www.yksielama.fi