Ajankohtaista Aivoliitossa

7.12.2017

Vuoden vapaaehtoinen 2017 valittiin 2.12.

Aivoliiton ehdottama vapaaehtoinen Esko Jakku oli upeasti kymmenen kärjessä mukana palkintojenjakotilaisuudessa Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla.

Neljännen valtakunnallisen Vuoden vapaaehtoinen -palkinnon voitti Heidi Furu Espoosta. Hänet palkittiin 2.12. Vapaaehtoistoiminnan messuilla Helsingissä. Furu toimii seuraavan vuoden Vapaaehtoistoiminnan lähettiläänä.

Esko Jakku on ollut vapaaehtoistoiminnassa mukana jo 50 vuoden ajan, joista viimeiset 30 vuotta Länsi-Pohjan AVH-yhdistyksessä. Esko on toiminut yhdistyksen hallituksessa eri tehtävissä koko tuon ajan. Tehtäviä ovat olleet sihteeriin, jäsenrekisterinhoitajan ja tiedottajan tehtävät yli 20 vuotta, kerhon vetäjänä hän on myös toiminut joitakin vuosia.

Lisäksi hän on toiminut liikuntavastaavana 21 vuotta, jolloin hän on vetänyt yhdistyksen boccia- ja liikuntaryhmiä. Tuona aikana hän on järjestänyt boccian tuomarikoulutuksia muille yhdistyksille. Myös yhdistyksen matkavastaavana Esko on toiminut koko ajan. Esko on järjestänyt jo 20 vuotta suuren, koko Pohjois-Suomen aluetta kattavan Lumilinna Boccia-turnauksen Kemissä, johon osallistuu 30 joukkuetta ympäri Pohjois-Suomea. Turnaukset jatkuvat edelleen.

Esko on huumorintajuinen ja sosiaalinen henkilö, joka omaishoitajana on hoitanut myös vaimonsa asioita, mutta vaimo on kulkenut mukana näissä toiminnoissa vapaaehtoisena. Eskon koko perhe on nykyään mukana vapaaehtoistyössä. Myös karaoken laulattaminen on eräitä vapaaehtoistyön alueita, jossa mukana on usein koko perhe.

Onnea Esko!

EskoJakku2122017VuodenVapaaehtoinTilaisuudessa
Vuoden vapaaehtoiseksi valittu Heidi Furu Espoosta (kuvassa keskellä) ja hänen takanaan Esko Jakku.