Kansainvälinen yhteistyö

Aivoliitto on mukana kansainvälisessä toiminnassa edistääkseen edustamiensa ryhmien oikeuksienvalvontaa. Liitto toimii sekä pohjoismaisella tasolla että EU-tasolla. Yhteistyötä on tehty myös muiden maiden kanssa.

Liitto on edustettuna Pohjoismaisessa afasianeuvostossa, johon kuuluvat myös Ruotsin, Norjan ja Tanskan afasiajärjestöt. Pohjoismaisen afasianeuvoston toiminta sisältää puhevammaisten oikeuksienvalvontaa ja kokemusten vaihtoa sekä yhteisiä projekteja ja seminaareja.

Neuvoston jäsenet ovat myös edustettuna Aphasia International Association (AIA) -järjestössä. Kansainvälisenä organisaationa AIA tiedottaa maailmanlaajuisesti puhevammaisten tarpeista ja välittää tietoa afasiasta. AIA:n toteuttama projekti afasiasta on tuottanut tietopaketin 33 kielellä.

AIA edustaa puhevammaisia myös Euroopan Vammaisfoorumissa (EDF), joka on tärkeä kanava kansainväliseen vammaispoliittiseen päätöksentekoon vaikuttamiseen.

Pohjoismaisen yhteistyöverkoston NSA:n (Nordic Stroke Association) tavoitteena on edistää aivoverenkiertohäiriöiden ehkäisyä ja tiedotusta. NSA:n jäseniä ovat liittomme lisäksi vastaavat  Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Liitto on myös jäsenenä SAFE:ssä (Stroke Alliance For Europe), jonka tavoitteena on välittää tietoa ja vaikuttaa aktiivisesti aivoverenkiertohäiriöiden ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen sekä toimia aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden, heidän perheidensä ja ammattilaisten tukena ja yhteisenä vaikuttajana. Käy tutustumassa SAFE:n uutiskirjeisiin.

Aivoliitto on myös maailman AVH-järjestön WSO:n (World Stroke Organization) ja eurooppalaisen AVH-järjestön ESOn (European Stroke Organisation) jäsen.

Verkostoituminen kansainvälisesti edistää mahdollisuuksiamme vaikuttaa edustamiemme ryhmien oikeuksien valvontaan yhä globalisoituvassa yhteiskunnassa.