Kun hätä on tämän näköinen, soita 112

112 logo yksielama hanke RGB pysty

Tunnistatko sinä aivoverenkiertohäiriön tai sydäninfarktin oireet? Näissä tapauksissa kiireellinen ambulanssikuljetus sairaalan päivystykseen (ei siis terveyskeskukseen) on aina tarpeen. Tämä johtuu siitä, että valtimotukoksen liuotushoito on aloitettava ensitunteina. Verisuonen tukkeutuminen aiheuttaa kudokseen hapenpuutteen. Mitä kauemmin verenkierto on estynyt, sitä suuremmiksi vauriot kasvavat. Siksi jokainen minuutti on tärkeä.

Soitto hätänumeroon 112 käynnistää hoitoketjun, jossa sairastunut saa jo ambulanssissa oikean hoidon ja pääsee suoraan oikeaan hoitoyksikköön sairaalassa.

Oireiden tunnistamisen painettu opas löytyy Aivoliiton verkkokaupasta. Voit myös lukea Aivoliiton sivulta lisää aivoverenkiertohäiriön oireista ja Sydänliiton sivulta sydänoireista.

Vaikka aivoverenkiertohäiriön oireet menisivät ohi, on silti soitettava hätänumeroon. Ohimenevä aivoverenkiertohäiriö eli TIA (Transient Ischemic Attack) on varoitussingnaali. Ensimmäisen TIA:n saaneista 10–20 prosenttia saa aivoinfarktin 90 vuorokauden kuluessa ja jopa puolelle heistä se tulee kahden vuorokauden kuluessa TIA:sta.

Lue lisää TIA:sta ja sen hoidosta.

Oireiden tunnistamiseksi katso videot

112-aiheiset blogikirjoitukset

Osana 112-kampanjaamme tiimimme jäsenet vierailivat kirjoittajina Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen blogissa Kuumaa kamaa. Lue tekstit alla näkyviä linkkejä klikkaamalla.