Aivojen kuona-aineet – mitä ne ovat ja miten niistä pääsee eroon?

14.9.2022
Aivojen kuona-aineet – mitä ne ovat ja miten niistä pääsee eroon?

Aivoissa syntyy päivittäin erilaisia aineenvaihduntatuotteita, joista on päästävä eroon, jotta aivot voisivat hyvin. Kuona-aineiden poistamisesta huolehtii aivojen oma viemäriverkosto – mutta mitä tapahtuu, jos aivot eivät kunnolla puhdistaudukaan?

Aivoissako kuona-aineita? Kyllä vain. Kuona-aineiksi kutsutaan erilaisia aineenvaihduntatuotteita, joita syntyy normaalisti tavallisen aineenvaihdunnan seurauksena koko elimistössä – myös aivoissa.

Aivojen aineenvaihdunta on hyvin vilkasta. Vaikka aivojen paino vastaa vain noin kahta prosenttia koko kehon painosta, aineenvaihduntamme aivoissa on paljon rivakampaa: jopa 20 prosenttia koko elimistömme aineenvaihdunnasta tapahtuu aivoissamme.

Mitä nämä kummalliset kuona-aineet sitten aivoissa ovat? Ne koostuvat pääosin käytöstä poistettavista proteiineista ja muista, pienemmistä molekyyleistä. Aivojen aineenvaihduntatuotteilla on monenlaisia nimiä: kuona-aineita voivat olla esimerkiksi amyloidi-ß, tau sekä laktaatti.

Kuona-aineet aivoterveyden uhkaajina

Kuona-aineet aivoissa eivät kuulosta hyvältä. Voivatko ne tukkia aivoja – uhkaavatko ne aivoterveyttä?

Useille aivorappeumasairauksille on tyypillistä se, että aivoihin kertyy niin sanottuja plakkeja. Nämä plakit ovat väärin laskostuneista proteiineista ja proteiinien osista eli peptideistä muodostuneita kertymiä. Plakkeja eli tosin sanoen kuona-ainekasaumia on erilaisia, ja niitä on löydetty muun muassa Alzheimerin, Parkinsonin ja Huntingtonin taudeissa, ALSissa, MS-taudissa sekä prionitaudeissa.

Tutkijat ovat melko varmoja siitä, että elimistön solutason virheet näiden proteiinien tai peptidien tuottamisessa, hajottamisessa tai poistamisessa johtavat plakkien kertymiseen keskushermostoon. Ei ole kuitenkaan selvää, kumpi tulee ensin, plakki vaiko sairaus – eli johtuuko dementoiva ja aivoja rappeuttava tauti kuona-aineiden kertymisestä vai johtaako itse tauti näiden aineenvaihduntatuotteiden kertymiseen.

Esimerkiksi Alzheimerin tautiin kuuluu monia muitakin aivomuutoksia kuin vain kuona-aineiden kasautumia. Alzheimerin taudissa aivoissa vallitsee myös hermosolujen tulehdustila eli neuroinflammaatio. Nämä muutokset yhdessä johtavat hermosolujen kuolemaan ja aivojen surkastumiseen tietyillä Alzheimerin taudille tyypillisillä aivoalueilla.

Aivojen puhdistautuminen tapahtuu pääosin unessa

Kuona-aineita hajotetaan aivoissa solunsisäisillä mekanismeilla, mutta niitä poistuu myös aivo-selkäydinnesteeseen. Lisäksi aivot poistavat kuona-aineiksi kutsuttuja aineenvaihduntatuotteita veri-aivoesteen yli suoraan verenkiertoon.

Kymmenkunta vuotta sitten aivoista löydettiin aivan oma puhdistautumismekanisminsa, jolle tutkijat antoivat nimen glymfaattinen järjestelmä. Tämä järjestelmä ei toimi jatkuvasti samalla teholla, vaan muuntuu vireystilan mukaan. Valveilla järjestelmä toimii niukasti, mutta syvän unen vaiheessa se aktivoituu.

Glymfaattinen järjestelmä puhdistaa aivojamme keskushermoston tuki- eli gliasolujen avulla. Gliasoluista astrosyyteillä on ratkaiseva rooli glymfaattisen järjestelmän toiminnassa. Astrosyyttien pienet vesikanavat ja astrosyyttien koon vaihtelu uni-valvesyklin mukaan mahdollistavat nesteen virtauksen aivokudokseen, ja etenkin syvässä unessa tämä nestevirtaus on tehokkaimmillaan.

Avita itse glymfaattista järjestelmääsi nukkumalla hyvin

On viitteitä siitä, että huonosti toimiva glymfaattinen järjestelmä olisi riskitekijä aivoja rappeuttaville sairauksille, etenkin Alzheimerin taudille. Jos unenlaatu on jatkuvasti huono, ei glymfaattinen järjestelmäkään kykene toimimaan täydellä teholla.

Huollat aivojasi sekä untasi pitämällä alkoholinkäyttösi selvästi riskirajojen alapuolella ja harrastamalla sopivan ravakkaa liikuntaa. Ethän myöskään vaaranna yöuntasi vaikkapa liiallisella kahvinjuonnilla. Monet unilääkkeet ovat glymfaattisen järjestelmän toiminnalle todennäköisesti huono juttu, sillä ne lyhentävät tutkitusti syvän unen määrää.

Hyvää unta suosivia unenhuoltosuosituksia on muitakin. Huolehdi siitä, että menet yleensä samaan aikaan nukkumaan joka ilta, mieluiten myös lomalla. Nuku viileässä ja valitse hyvä tyyny sekä peitto.

Vielä yksi vinkki, jolla autat aivojasi puhdistautumaan: jos tapanasi on torkkua pitkiä aikoja istuvassa asennossa, vaihda kyljellesi. Sillä näyttäisi siltä, että kylkimakuu on aivojen puhdistautumismekanismille se kaikkein otollisin nukkuma-asento.


Asiantuntijoina LKT, erikoislääkäri Terhi Lohela sekä LKT, dosentti Tuomas Lilius, molemmat Helsingin yliopistosta.

Teksti: Essi Kähkönen
Kuva: Mostphotos