Aivot kärsivät uniongelmista

Säännöllisen ja riittävän unen merkitys on aivoille ehdoton. Ellei uni ole riittävää ja laadultaan hyvää, näkyvät vaikutukset aivojen toiminnassa.

Liian vähäisen unen vaikutuksia:

• vastustuskyky heikkenee
  • verensokeri laskee
  • ikääntymiseen liittyvien sairauksien vaara kasvaa
  • muistitoiminnot vaikeutuvat
  • päätöksenteko vaikeutuu

Pitkäaikaisella unettomuudella on vaikutusta aivojen toimintakykyyn, mutta liian vähäinen uni vaikuttaa myös koko kehon aineenvaihduntaan. Pitkäkestoinen univaje on yhteydessä ylipainoon. Syynä on unettomuuden aiheuttama stressitila, jolloin keho tarvitsee paljon energiaa ja elimistö ottaakin sitä normaalia tehokkaammin talteen ravinnosta. Ylipaino puolestaan vaarantaa aivoterveyttä, koska siihen liittyy usein kohonnut verenpaine ja huonot veren rasva-arvot.

Krooninen, pitkään jatkunut univaje puolestaan on yhteydessä monenlaisiin terveysongelmiin, kuten keskivartalolihavuuteen, aikuisiän diabetekseen, kohonneeseen verenpaineeseen ja sydänsairauksiin – ne kaikki vähentävät elinvuosien laatua ja määrää.

Unelle kannattaa siis antaa riittävästi aikaa arjenkin pyörityksessä. Myös päiväunet ovat tarpeen tullen hyväksi aivoille, kunhan ne eivät veny liian pitkiksi. Säännöllinen liikunta parantaa unta ja helpottaa nukahtamista.

Univaikeuksiin voi saada apua kotikonstein. Esimerkiksi säännölliset nukkuma-ajat, kehon ja mielen rentouttaminen ennen nukkumaanmenoa sekä kahvin ja muiden kofeiinipitoisten juomien tai ruokien välttäminen illalla voivat auttaa. Ei siis kannata mennä sänkyyn tabletin tai älypyhelimen kanssa tai välttämättä katsoa televisiota sängyssä. Jos kärsit jatkuvista univaikeuksista tai unettomuudesta hae apua esimerkiksi lääkäriltä.

Unta tarpeen mukaan

Aikuinen tarvitsee keskimäärin 78 tuntia unta. Unen tarve on yksilöllistä. Jotkut pärjäävät selvästi vähemmällä, osa tarvitsee unta enemmän kuin 8 tuntia. Lasten ja nuorten pitäisi saada unta noin 10 tuntia kerrallaan. Lapsilla ja nuorilla unen tärkeys liittyy myös yön aikana erittyvään kasvuhormoniin.