Liikunta - yleislääke aivoterveyteen

Liikkuminen on parasta omahoitoa moneen vaivaan. Liikkumalla edistämme terveyttämme ja samalla vähennämme riskiä sairastua moniin sairauksiin. Sydän- ja verisuonitautien kannalta liikkuminen vähentää riskiä sairastua aivoverenkiertohäiriöihin, sydänsairauksiin ja diabetekseen.

Liikunnan puute on yksi erityisesti valtimoiden ahtautumisesta johtuvan aivoinfarktin vaaratekijöistä.

Säännöllinen liikunta pienentää sairastumisen vaaraa 25–30 prosenttia sekä miehillä että naisilla. Liikunnan ansiosta valtimot pysyvät puhtaina ja joustavina sekä veri kiertää hyvin.

Paineeton pää liikkumalla

Säännöllinen ja kohtuullisesti rasittava liikunta ehkäisee tai hidastaa kohonneen verenpaineen kehittymistä. Liikunta myös alentaa vernepainetta niillä, joilla se on kohonnut.

Kohonnut verenpaine voi laskea kohtuullisesti rasittavalla ja säännöllisellä liikunnalla 3–5 mmHg, eli saman verran kuin saataisiin aikaan yhdellä verenpainelääkkeellä. Muutos voi näkyä jo kuukauden harjoittelun jälkeen. Liikunta voi siten parhaassa tapauksessa lykätä verenpainelääkityksen aloitusta tai vähentää potilaan tarvitsemaa lääkemäärää. Kohonneen verenpaineen ehkäisemiseksi ja osaksi sen hoitoa suositellaan kestävyystyyppistä liikuntaa vähintään kolme kertaa viikossa yli 30 minuuttia kerrallaan.

Kohonnut verenpaine on aivoverenkiertohäiriöiden merkittävin hoidettavissa oleva riskitekijä. Korkeat paineolosuhteet vaurioittavat valtimoiden seinämiä, jolloin aivoverenkiertohäiriöiden riski kasvaa. Liikunta on tähän kuitenkin erinomainen lääke sen paineita alantavan vaikutuksen vuoksi. 

Liikunta liikuttaa rasvaa

Liikunta tekee hyvää veren rasvapitoisuudelle. Liikunta vähentää "pahan" LDL-kolesterolin määrää elimistössä ja lisää puolestaan "hyvän" HDL-kolesterolin määrää.

Fyysisen aktiivisuuden tulisi olla säännöllistä, runsasta ja riittävän rasittavaa ja kestää useita kuukausia, jotta edullisen HDL-kolesterolin pitoisuus kasvaa. 

Verensokerit tasapainoon liikkuen

Säännöllinen liikunta parantaa elimistön insuliiniherkkyyttä. Liikunta pienentää veren insuliinipitoisuutta ja parantaa sokeritasapainoa.