Tunnista hyvä ja huono stressi

Stressi kuuluu elämään. Sitä myös usein tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseen, mutta liiallisena se on haitallista. Torjuaksesi haitallista stressiä, sinun kannattaa tunnistaa hyvä ja huono väsymys.

Hyvä väsymisen tunne on olla hyvää tunnetta siitä, että on tehnyt työnsä hyvin ja että lepäämällä voi taas palautua. Huono väsymys on jatkuvaa ja ahdistavaa uupumusta. Jos ei jaksa kuin tehdä työtä ja nukkua, on syytä miettiä, mistä tilanne johtuu ja miten sitä voisi muuttaa.

Väsyneenäkään ei kannata jäädä joka ilta sohvalle makoilemaan. Elokuvat, taidenäyttely, jääkiekko-ottelu tai spurtti pururadalla auttavat purkamaan paineita ja ottamaan tarpeellista etäisyyttä työelämään.

On hyvä myös tuntea ja pohtia aika ajoin omia tarpeita, kykyjä, voimavaroja ja rajoitteita itsekseen tai yhdessä hyvän ystävän kanssa. Se voi auttaa huomaamaan itselle asetetuttuja ylimitoitettuja odotuksia ja velvollisuuksia sekä mitoittamaan niitä uudella tavalla.