Aivot eivät tyydy tyydyttyneeseen rasvaan

Aivot tarvitsevat omega-rasvahappoja, mutta kaikissa rasvoissa niitä ei ole. Jos rasvakiintiösi täyttyy huonoista, kovista rasvoista, aivosi voivat jäädä vaille välttämättömiä omegoita.

Huonoille rasvoille on monta nimitystä: kova rasva, eläinperäinen rasva tai tyydyttynyt rasva. Yhtä kaikki, kova rasva on aivoille myrkkyä.

Kovat rasvat voivat tukkia aivoja ruokkivia valtimoita. Kova rasva vaikuttaa myös yksittäisiin aivosoluihin. Se muun muassa jäykistää aivosolujen seinämiä. Lisäksi epäillään, että kova rasva lisää soluja tuhoavien valkuaisaineiden kertymistä aivoihin. Tyydyttynyt rasva näyttää vähentävän ainakin yhden aivosoluja aktivoivan kasvutekijän (BDNF) muodostumista. Huonot rasvat rapauttavat myös aivo-veriestettä, joka on aivojen suojamuuri erilaisia haitallisia tunkeutujia vastaan.

Mitä sitten voi tehdä? Ruokavaliosta on pyrittävä vähentämään kovaa rasvaa ja sen voi korvata pehmeillä rasvoilla. Voi on kovaa, tyydyttynyttä rasvaa, ja sitä on ehkä helppo vältellä. Hieman enemmän vaivaa vaatii kovan piilorasvan tunnistaminen. Kova rasva lymyilee muun muassa leivonnaisissa, kekseissä, sipseissä, makkaroissa, juustoissa ja muissa rasvaisissa maitotuotteissa. Pizzat, monet einekset ja rasvaiset lihat ovat rasvapommeja. Kookosöljy on kovaa rasvaa samoin kuin palmuöljy.