AVH-yhdyshenkilöt

AVH-yhdyshenkilötoiminta  alkoi 1990-luvulla Etelä-Pohjanmaalla. Keskussairaalassa huomattiin, että kun sairastunut kotiutui, hän hävisi terveydenhuollon näköpiiristä. Tällöin jokaiseen terveyskeskukseen valittiin AVH–yhdyshenkilö, joka yhteistyössä erikoissairaanhoidon kanssa seurasi kotiutumista. Yhdyshenkilön työnkuvaan kuului kolme osa-aluetta: AVH:n ennaltaehkäisy, sairastuneen ja omaisen tukeminen ensimmäisinä kuukausina sekä arjessa selviytymisen vahvistaminen.

Tällä hetkellä Suomessa on julkisessa terveydenhuollossa noin 560 AVH-yhdyshenkilöä tai AVH-koordinaattoria.   Yhdyshenkilöitä on kaikkialla, missä AVH-sairastanut liikkuu julkisen terveydenhuollon piirissä akuuttiosastolta terveyskeskuksiin. Suurin osa yhdyshenkilöistä on sairaanhoitajia tai fysioterapeutteja; joillakin alueilla he toimivat työparina. Toiminta laajentuu ja vahvistuu aina siellä, missä on AVH-hoitoketjun kehittämishanke tai muuten huomataan, että terveydenhuollolle tulee edullisemmaksi tukea kuntoutumista ja arkeen palaamista kuin hoitaa näiden epäonnistumisesta aiheutuvia ongelmia.

AVH-yhdyshenkilöt on mainittu Aivoinfarktin käypä hoito –suosituksessa, ja myös terveydenhuoltolaissa mainitaan, että jonkun on koordinoitava kuntoutusta. Toiminnassa on vähitellen korostunut seurannan lisäksi preventio ja sekundaaripreventio (vars. TIA). Myös vertaistuen korostaminen on uudempi trendi.

Aivoliitto tukee AVH-yhdyshenkilötoimintaa

Järjestämme koulutuksia, muun muassa valtakunnalliset koulutuspäivät joka toinen vuosi, annamme alennuksia liiton seminaareista, lähetämme postia, joka käsittelee AVH-asioita, ja ylläpidämme AVH-yhdyshenkilöiden extranetiä.

Tällä toiminnalla pyrimme

• levittämään oikeaa tietoa aivoverenkiertohäiriöiden ehkäisystä, hoidosta ja kuntoutuksesta
  • tehostamaan aivoverenkiertohäiriöiden ehkäisyä
  • kehittämään AVH-sairastaneiden ja heidän läheistensä palvelua sairastumisvaiheessa
  • kehittämään tapoja tukea kotona jaksamista
  • kehittämään AVH:n seurantaa
  • ohjaamaan sairastuneita ja heidän läheisiään vertaistuen ja alueyhdistysten toiminnan piiriin.