Kokemustoiminta

Kokemustoiminnalla tarkoitetaan toimintaa, jossa kokemustieto täydentää esimerkiksi opetusyksiköissä (sosiaali- ja terveysala) annettavaa opetusta.

Aivoliitolla on koulutettuja kokemustoimijoita ympäri Suomen, jotka kertovat kuulijoille omakohtaisen, ainutkertaisen elämäntarinansa.

Kokemustoiminta antaa mahdollisuuden oppia sairastuneilta ja vammaisilta, mitä on elää sairauden tai vamman kanssa ja heidän läheisiltään, mitä vaikea sairaus tai vamma voi tuoda läheisen ihmisen elämään.

Kokemustoimija pitää omaan kokemustietoonsa pohjaavia puheenvuoroja, osallistuu muulla tavoin ammattilaisten koulutukseen, tai toimii erilaisissa työryhmissä potilasedustajana. Yhtä kokemustoimijanprototyyppiä ei ole, vaan tehtävässä toimii hyvinkin erilaisia ihmisiä. Kokemustoimijan on kuitenkin täytettävä tietyt soveltuvuuskriteerit. Niistä tärkein on, että on oman elämäntilanteensa kanssa sinut.

Tulevien ammattilaisten ote omaan työhönsä syvenee, kun kokemustieto antaa tieteellisen tiedon rinnalle näkökulman sairastuneen tai vammautuneen arkeen. Kokemustoimijat ovat koulutettuja oman elämäntarinansa kertojia ja heitä voi tilata esimerkiksi oppitunneille, ammattilaisten työkokouksiin, yleisötilaisuuksiin ja heitä on mukana myös erilaisissa työryhmissä tuomassa asiakkaan ääntä kuuluville.

Kokemustoimintaverkostossa on mukana 36 eri sairaus-, vammais- ja läheisjärjestöä sekä heidän lähes 600 kokemustoimijaansa. Kokemustietoa hyödynnetään  lähes kaikissa sosiaali- ja terveysalan toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen opetusyksiköistä, sekä osassa lääketieteellisiä tiedekuntia.

Lähes kaikki sairaanhoitopiirit hyödyntävät kokemustietoa jossain muodossa. Kokemustoimijat osallistuvat myös sosiaali- ja terveysalalla palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen. Kokemustoimijat voivat olla mukana esimerkiksi työryhmässä, jossa hoitopolkuja kehitetään, tai uuden sairaalarakennuksen suunnittelussa.

Mahdollisista kuluista ja palkkioista sovitaan aina tilaajan ja kokemustoimijan välillä.