Anpassningsträningskurs på svenska för personer som insjuknat i stroke

Kurstid: 5.6.–10.6.2017
Målgrupp: Kursen är avsedd för personer som för 3 månader - 3 år sedan insjuknat i stroke samt närstående.  Det är också möjligt att delta ensam på kursen. Till kursen väljs 8 personer som insjuknat och 8 närstående. Kursen är 6 dagar lång.

Kursplats: Sunnanvind, Åbo

Ansökningstiden utgår 31.3.2017. Till kursen väljas åtta insjuknade personer med sina närstående. Kursspråket är svenska.

Mål

- Att ge information om stroke och rehabilitering.- Att erbjuda möjlighet till reflektion och bedömning av den egna livssituationen, samt reflektion över livssituationens hinder och möjligheter tillsammans med de andra kursdeltagarna.- Att förbättra livskvaliteten. - Att erbjuda kamratstöd.

Kursinnehåll

Kursens innehåll består av gruppdiskussioner och -aktiviteter samt föreläsningar. Kursen innehåller inte individuell rehabilitering. På kursen erbjuds även fritidssysselsättning och uppfriskande aktiviteter.På kursen ges information om Hjärnförbundets lokalföreningar och -klubbar samt deras verksamhet.

Kurspersonalen

Två grupparbetare, fysioterapeut, ergoterapeut, talterapeut och sköterskor. Föreläsningarna ges av neurolog, psykolog, socialarbetare och sexualrådgivare. Vid behov har kursdeltagarna möjlighet att träffa en tolk för talhandikappade personer.

Att ansöka till kursen

På Hjärnförbundets hemsidor finns en ansökningsblankett som kan skrivas ut. Blanketten kan också beställas från Hjärnförbundet. Som bilaga till ansökningsblanketten krävs ett uppdaterat läkarintyg eller epikris med rekommendation till kursen. Även andra utlåtanden kan bifogas till ansökan (t.ex. fysioterapeut, talterapeut, ergoterapeut). Bilagorna bör vara mindre än ett år gamla. Även kopior på dokumenten godkänns. Ansökan sänds till följande dress:Aivoliitto/Hjärnförbundet, Kursansökan, Suvilinnavägen 2, 20900 Åbo

Kursen förverkligas med understöd av Penningautomatföreningen RAY/STEA.