Fysioterapia

Aivoliiton fysioterapeuttisen kuntoutuksen perusteena on neurologinen vamma tai sairaus, jonka aiheuttamien oireiden vuoksi tarvitaan fysioterapiaa. Kuntoutustarve voi syntyä aikuisella esimerkiksi aivoverenkiertohäiriön (AVH), aivovamman tai selkäydinvamman seurauksena.

Fysioterapiapalvelut sisältävät fysioterapeuttisen tutkimuksen, terapian, ohjauksen sekä arvioinnin. Tavoitteena voi olla esimerkiksi työhön palaaminen, päivittäisissä toiminnoissa selviytyminen, tämänhetkisen tilanteen ylläpitäminen, kivun lievittäminen, kunnon kohentaminen tai ylläpitäminen.

Terapiaan voi hakeutua lääkärin lähetteellä ja suosituksella. Rahoittajina Kela, kunnat, VSSHP ja vakuutusyhtiöt. Terapiaan voi tulla myös itse maksaen.

Fysioterapeutit

Tove Simolin, p. 050 453 3303, tove.simolin@aivoliitto.fi

Koulutus: fysioterapeutti AMK

Työkokemus:  Polikliininen aikuisneurologinen, ortopedinen ja tuki- ja liikuntaelinsairauksien fysioterapia kunnallisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Terveyskeskuksen sairaalan osastotyö; kuntoutus osastolla, kotiutumisen ja apuvälinetarpeen arviointi. Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit (AVH, lasten kielellinen erityisvaikeus). Yksilöllinen allasterapia, sovellettujen liikunta- ja allasryhmien ohjaus ja koordinointi. Lääkinnällisten hoitosukkien arviointi-, mittaus ja myyntityö. Ryhmäliikunnanohjaus.

Erityisosaaminen: AVH-osaaja (10 op); kehittämistyönä ICF-menetelmä moniammatillisessa kuntoutuskurssityössä. Ammatillinen kouluttautuminen: neuraalikudoksen mobilisointi (NKM1), kognitiivismotorinen suoriutuminen ja kaksoistehtäväharjoittelu neurologisia sairauksia sairastavilla, psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa ja kivunhoidossaa, kinesioteippauksen perusteet ja perustekniikat, rangan manuaalinen tutkiminen, alaselkäkipuisen fysioterapia, alaraajakoulutus; kävelyn luokittelu, alaraajan kuormitus, liikkuvuustutkimus ja palpointi, jalan alueen mobilisointi. Lisäksi erilaisten kommunikointia ja vuorovaikutusta tukevien keinojen käyttö terapiassa ja ryhmänohjauksessa (koulutuksia: SCA I ja II, hengitys työvälineenä, musiikillisia kohtaamisia vanhustyössä, esteetön viestintä ja piirtäminen, tanssi neurologisessa fysioterapiassa, kuvien, mielikuvien, luovuuden ja leikin käyttö ryhmätoiminnassa).

Kielitaito: suomi (äidinkieli), ruotsi, englanti

Johanna Di Nardi, p 050 573 0867, johanna.dinardi@aivoliitto.fi

Koulutus: Fysioterapeutti, M.S. ( Master of Science in Physical Therapy) , Neuropsykiatrinen valmentaja

Työkokemus: aikuisneurologinen fysioterapia; kaikilla kuntoutuksen vaiheilla, akuuttisairaanhoidon fysioterapia sisältäen neurologisen, ortopedisen ja sisätautiosastojen fysioterapian; teho-osasto, akuuttiosasto, akuutti kuntoutusosasto. Tekonivelleikkaukset ja fysioterapia. Kotisairaanhoidon fysioterapia; kotiutus ja jatkofysioterapia. Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit (AVH), aikuisneurologinen ja ortopedinen avoterapia, sovelletut liikunta- ja allasryhmät, allasterapia, ammattilaisten koulutus; AVH- fysioterapia ja moniammatillinen kuntoutus, ft-opiskelijoiden ohjaus.

Erityisosaaminen: aikuisneurologian ja AVH:n fysioterapia; 3 vko NDT/Bobath peruskurssi ja jatkokurssit kävelyn, asennonhallinnan ja yläraajan toiminnan alalta. Ammatilliset koulutukset neurologian alalta: Vestibulaarifysioterapia (perusteet), MS- ja fysioterapia, Voimaharjoittelu neurologisille ja geriatrisille asiakkaille, Geriatrinen neurologia ja fysioterapia. Ortopedisen fysioterapian koulutuksia; Mulligan concept (yläraaja), Mckenzie Method (A), Manual Therapy; jalka, nilkka ja polvi, Kinesioteippaus (KT1, KT2 ja KT3).  Sydän- ja verisuonitautien fysioterapia. Neurologisen asiakkaan allasterapia. Sujuva englannin kielen taito; ft-opiskelijoiden ohjaus USA, Suomi.

Kielitaito: suomi, englanti

Eliisa Laine, p. 02 213 8242 ja 050 523 6056, eliisa.laine@aivoliitto.fi

Koulutus: Fysioterapeutti (AMK), valokuvaaja (VAT), neuropsykiatrinen valmentaja

Työkokemus:  sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit (AVH, kielellinen erityisvaikeus, muut neuropsykiatriset diagnoosit, työikäisten kuntoutus), aikuisneurologinen avoterapia, lastenneurologinen avoterapia, ammattilaisten koulutus kielellisestä erityisvaikeudesta, liikunnanohjaus, projektityö