Painokevennetty harjoittelu Erityisosaamiskeskus Suvituulessa

Painokevennetty harjoittelu on tutkimuksiin perustuva kuntoutusmuoto, jolla voidaan parantaa pystyasentoa ja tasapainoa, edistää kävelykykyä sekä kohentaa kuntoa. Painokevennetyssä harjoittelussa kuntoutujan painoa kevennetään tukivaljaiden avulla. Valjaiden avulla harjoittelu on tehokasta ja turvallista. Kävelymatolla toteutettu harjoittelu mahdollistaa mm. tasamaa- ja ylämäkikävelyn harjoittelun. Painokevennetty harjoittelu toteutetaan aina yksilöllisesti fysioterapeutin ohjauksessa.

Kenelle harjoittelu sopii?

Painokevennetty harjoittelu palvelee niin pyörätuolin käyttäjiä kuin itsenäisesti käveleviä henkilöitä. Harjoittelu on tehokasta aivoverenkiertohäiriöiden sekä muiden neurologisten sairauksien kuntoutuksessa. Harjoittelu sopii myös alaraajaongelmaisille, kaatumispelosta kärsiville, ikäihmisille sekä lonkka-, polvi- ja nilkkaoperaatioiden jälkeiseen kuntoutukseen.

Painokevennetyn harjoittelun tavoitteita

  • Pystyasennon hallinnan parantuminen
  • Luonnollisen kävelyn vaiheiden uudelleen oppiminen
  • Kävelyvarmuuden ja -nopeuden lisääntyminen
  • Kaatumistapaturmien ehkäisy
  • Kestävyyden lisääntyminen
  • Tuki- ja liikuntaelinvaivojen ennaltaehkäisy


painokevennetty