Puheterapia

Erityisosaamiskeskus Suvituulessa tarjotaan puheterapiaa aikuisille, joilla on aivojen/hermoston toiminnan häiriöistä johtuva kielen tai puheen häiriö (afasia, dysartria). Puheterapiaa varten tarvitaan maksusitoumus Kelasta, kotikunnasta tai sairaanhoitopiiristä.

Puheterapian tavoitteena on parantaa kuntoutujan toiminta- ja kommunikaatiokykyä jokapäiväisessä elämässä kotona, koulussa ja työelämässä. Terapian toimintatavoista ja tavoitteista sovitaan yhdessä asiakkaan ja hänen omaistensa kanssa. Varhain aloitettu, riittävän tiivis puheterapia antaa parhaan tuloksen. Asiakkaan toteuttama kotiharjoittelu puheterapeutin ohjeiden mukaan on myös ratkaisevaa terapian tuloksellisuuden kannalta.

Puheterapiaa voidaan toteuttaa vastaanotolla Erityisosaamiskeskus Suvituulessa, henkilön asuinpaikassa kotikäynteinä tai molemmissa. Terapian toteutumispaikka riippuu tehdystä kuntoutussuunnitelmasta sekä myönnetystä maksusitoumuksesta. Erityisosaamiskeskus Suvituulessa jokaisella puheterapeutilla on oma vastaanottotila. Terapeutit käyttävät terapiassa tieteellisesti päteviksi todettuja kuntoutusmenetelmiä ja kouluttautuvat säännöllisesti ylläpitääkseen ammattitaitoaan.

Jos sinulla on kysyttävää afasiasta, voit ottaa yhteyttä Aivoliiton Kommunikaatiokeskukseen
Puheterapiakyselyt voi osoittaa suoraan Aivoliiton aikuisten puheterapeuteille (yhteystiedot alla).

Puheterapeutit

Piia Aro-Pulliainen, p. 0400 586 359, piia.aro-pulliainen@aivoliitto.fi

Koulutus: Filosofian maisteri, logopedian koulutusohjelma.
Työkokemus: Yliopistosairaalan neurologinen osasto- ja poliklinikkatyö, AVH-sopeutumisvalmennuskurssit, aikuisneurologinen avoterapia, ammattilaisten koulutus puhevammaisuudesta ja kommunikoinnista afaattisten henkilöiden kanssa, puhevamma-alueen kehittämistyö.
Erityisosaaminen: Lee Silverman Voice Treatment, McNeill Dysphagia Therapy Program, Deep Pharyngeal Neural Stimulation, OPT (apraksia)- ja Better Conversations with people with Aphasia -pätevyydet. Supported Conversations with people with Aphasia (SCA™) -kouluttaja. ICF- ja GAS-menetelmät.
Kielitaito: Suomi (äidinkieli), englanti, saksa.

Marjut Riihiluoma, p. 050 337 0122, marjut.riihiluoma@aivoliitto.fi

Koulutus: Filosofian maisteri, logopedian koulutusohjelma
Työkokemus: AVH-sopeutumisvalmennuskurssit,  AVH-kommunikaatiokuntoutuskurssit, aikuisneurologinen avoterapia, tk-puheterapeutin työ, erityislasten ja -nuorten tutkimukset ja terapiakuntoutus erityiskoulussa
Erityisosaaminen/mielenkiinnon kohteet: Aikuisneurologiset häiriöt, afasiat, kommunikointi ja Parkinsonin tauti, apraksia, äänihäiriöt, aikuisten lievät kielelliset häiriöt, DPNS Deep Pharyngeal Neural Stimulation, vaihtoehtoiset kommunikaatiokeinot, myötätuntokeskeinen keskustelu, laulu/musiikki puheterapiassa