Tulppa-kuntoutus

Tulppa on perusterveydenhuollon kuntoutusmalli, joka toteutetaan ryhmämuotoisena avokuntoutuksena. Kuntoutus soveltuu aivoverenkiertohäiriön (AVH) sairastaneille, sepelvaltimotautia tai tyypin 2 diabetesta sairastaville sekä henkilöille, joilla on kohonnut riski sairastua valtimotauteihin. Kuntoutusmallin avulla perusterveydenhuolto voi tarjota mahdollisimman monelle kuntoutusta osana hoitoketjua ja lähellä arkea.

Tulppa-kuntoutuksen tavoitteena on kuntoutujalähtöisesti löytää keinoja omahoitoon sekä sairauden kanssa elämiseen. Ryhmän tuki sekä omien voimavarojen löytyminen ja vahvistuminen auttavat sairauteen sopeutumisessa.

Ryhmässä voi saada innostusta ja varmuutta liikkumiseen, käytännön vinkkejä terveelliseen syömiseen ja toimivia ratkaisuja omahoidon solmukohtiin. Käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa valtimotaudit ja niiden riskitekijät, lääke- ja omahoito, ravinto, liikunta, sairauteen liittyvät tunteet, ihmissuhteet ja voimavarat. Ohjaus on käytännönläheistä ja perustuu ryhmäläisten kokemusten hyödyntämiseen.

Ryhmän vetäjinä toimivat terveydenhuollon ammattilaiset: yleensä sairaanhoitaja ja fysioterapeutti työparina. Lisäksi koulutettu vertaisohjaaja kulkee ryhmäläisten rinnalla tuoden ryhmään oman kokemuksensa ja selviytymisensä tarinan.

Tulppa-kuntoutuksessa hyödynnetään Kuntoutujan työkirjaa.  Kirjan tehtävät ohjaavat kuntoutujaa pohtimaan omahoitoa ja sen rytmittämistä arkeen. Työkirjan voi tilata Aivoliiton verkkokaupasta. Kirjan hinta on 5 €.

Katso esimerkkiaukeamat tästä ja tästä.

Tulppaa käytetään jo 13 sairaanhoitopiirissä ja Tulppa-ohjaajiksi on koulutettu yli 1000 terveydenhuollon ammattilaista.
TulppaKartta

Tarkastele karttaa lähemmin.

Toimi näin

Asiakas/ kuntoutuja: Jos olet sairastanut TIA:n/ AVH:n tai jos sinulla on kohonnut riski sairastua valtimotauteihin, niin ota yhteyttä terveyskeskukseesi ja tiedustele, onko siellä Tulppa-kuntoutusta.

Terveydenhuollon ammattilainen: Ehdota asiakkaallesi Tulppa-kuntoutusta, jos sellaista paikkakunnallasi on. Jos olet kiinnostunut kehittämään omaa ammatillista osaamistasi, voit itse osallistua Tulppa-ohjaajakoulutukseen.

Tarjoa asiakkaillesi Tulppa-kuntoutusta.

Lisätietoa Tulppa-toimintamallista: www.tulppakuntoutus.fi sekä:

Aivoliitto
Virpi Lumimäki