Lomatoiminta

Lomajärjestöt järjestävät AVH:n sairastaneille ja omaisille lomatoimintaa yhteistyössä potilasjärjestöjen kanssa. Aivoliitto on yksi yhteistyökumppaneista. Myös Aivoliiton jäsenyhdistykset voivat hakea lomajärjestöiltä tuettuja lomia. Potilasjärjestön paikallisyhdistyksen jäsenyyttä ei edellytetä lomille osallistumisessa.

Lomatoiminta on RAY:n varoin tuettua toimintaa, jossa lomalainen maksaa lomasta tietyn omavastuuosuuden. Lomilla tuetaan henkilön ja perheiden jaksamista sekä annetaan mahdollisuus lepoon, virkistykseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen vertaisten kanssa. Toisin sanoen loma on pieni juhla arjen keskellä.

Mitä loma antaa?

Lomatoiminnan keskeisiä asioita on tavata vertaisia sekä saada uusia sosiaalisia ja henkisiä voimavaroja itselleen. Maaseudun terveys- ja lomahuollon järjestämissä Elämyksiä luonnosta -lomissa korostuu myös lomien toiminnallinen luonne eli harrastaminen, luonnossa liikkuminen ja luonnon merkitys ihmiselle. Aivoliitto on mukana lomien toteutuksessa.

Vertaisuus on yhdessä jakamista ja kokemista. Loma antaa siis uusia ihmissuhteita, lepoa, virkistystä, tietoa ja uusia kokemuksia. Parhaimmillaan se on avain uuteen vahvuuteen.

Lomille haku

Lomille haetaan Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon tuettujen lomien hakukaavakkeilla. Kaavakkeita voit tulostaa verkosta tai hakea lomalle sähköisesti osoitteessa www.mtlh.fi. Kaavakkeita voi tilata myös Aivoliiton aluetoimistojen kautta. Hakuaika loppuu kolme kuukautta ennen loman alkua.

Valintaperusteet

Tuen saamiseen vaikuttaa hakijan ja perheen tulotaso, jonka on käytävä ilmi hakemuksessa. Tuen saantiin vaikuttavat myös huollettavien lasten määrä sekä sosiaaliset ja terveydelliset seikat, jotka on hyvä kertoa hakemuksessa.

Lomille valinnat tekee Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto. Lomille hyväksytyt saavat kutsukirjeen lomalle noin kaksi kuukautta ennen loman alkua. Kielteisestä päätöksestä ei ilmoiteta.