Tuetut lomat

Tuetut lomat ovat sosiaalista lomatoimintaa, jota Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry järjestää yhteistyössä mm. Aivoliiton kanssa. Tuki tulee STEA:lta eli sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselta ja se jaetaan hakemusten perusteella.

Vuosittain järjestetään vaihteleva määrä lomia AVH:n sairastaneille sekä perheille, joissa lapsella tai nuorella on kielellinen erityisvaikeus. Lomakohteita ovat yleensä kylpylät ja hotellit. Voit kysyä lomista myös paikallisyhdistyksiltä. Lisäksi lomajärjestöillä on omaa valtakunnallista lomatoimintaa, johon voi jokainen suomalainen hakea.

Lomien hinta on 20 €/vrk aikuisilta. Alle 17-vuotiaat lapset lomailevat ilmaiseksi. Matkat lomapaikoille ja takaisin kustantaa jokainen lomalainen itse. Lomiin sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa, kylpylähotelleissa lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö, yleinen vapaa-ajan ohjelma ja ryhmän ohjelma. Yhteystiedot lisätietojen kysymiseen löydät lopusta.

Osalle Aivoliitolle myönnetyistä tuetuista lomista osallistuu vertaislomaohjaaja tai vertaisperhe. Aivoliiton työntekijät eivät ole tavattavissa näillä lomilla. Yhteisesti Aivoliitolle, Autismi- ja Aspergerliitolle ja ADHD-liitolle myönnetyille tuetuille lomille osallistuvan työntekijän taustaorganisaatio ilmoitetaan loman tiedoissa Aivoliiton nettisivulla.

Hakeminen

Lomille haetaan Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon tuettujen lomien hakukaavakkeilla, joita saa Aivoliiton keskustoimistosta ja aluetoimistoista. Kaavakkeita saa myös verkko-osoitteesta www.mtlh.fi. Verkkosivuilla voi myös täyttää sähköisen hakukaavakkeen. Hakuaika lomille päättyy kolme kuukautta ennen loman alkua, ellei toisin ilmoiteta. Lomille otetaan myös pyörätuolin käyttäjiä ja vaikeavammaisia. Mikäli lomalainen tarvitsee henkilökohtaista apua päivittäisissä toiminnoissa, hänellä tulee olla oma avustaja mukana.

Valintaperusteet

Muistathan perustella hakemuksessasi lomatuen tarpeesi hyvin, sekä kuvailla etenkin Elämyksiä luonnosta - lomille hakiessasi toimintakykyäsi; hakemuksesta tulee käydä ilmi käytössä olevat apuvälineet, mahdolliset toimintakyvyn rajoitteet ja se miksi haet nimenomaan Elämyksiä luonnosta – lomalle.

Tuen myöntämiseen vaikuttavat tulotason ohella myös huollettavien lasten määrä sekä sosiaaliset ja terveydelliset seikat. Lomille valinnat tekee Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto.  Lomille hyväksytyt saavat kutsukirjeen lomalle noin kaksi kuukautta ennen loman alkua. Kielteisestä päätöksestä ei erikseen ilmoiteta.

Vakuutukset

Lomalaisten on itse huolehdittava vapaa-ajan vakuutuksista, sillä lomat ovat vapaa-aikaa, eikä lomalaisia ole järjestöjen taholta vakuutettu tapaturmien varalta.