Vertaistuki

Et ole yksin. Aivoverenkiertohäiriöt ovat yleisiä.

Vertaistuki on sitä, että saman kokeneet henkilöt voivat ymmärtää ja auttaa toisiaan sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen. Vertaisen kanssa on mahdollista jakaa ajatuksia ja tietoa sekä saada ja antaa tukea. Myös omaiselle se tarjoaa samoja asioita. Se on ilmaista tukea, mitä ei saa Kelasta tai sosiaaliturvasta.

Vertaistukea saa

Aivoliitto kehittää ja tarjoaa vertaistukea jäsenyhdistysten ja Aivoliiton palveluiden kautta. Tämä kohdennettu vertaistuki pyrkii vastamaan sairastuneen ja omaisen elämäntilanteeseen entistä paremmin.

Tavoitteena on parantaa elämänhallintaa antamalla vinkkejä arjen haasteisiin, motivoida kuntoutujaa ja omaisia jakamalla omaa kuntoutumiskokemusta (sinnikkyyttä, sisua) toisten kanssa. Jaamme myös tietoa sekä ennen kaikkea olemme kuuleva korva.

Keskeistä on, että nämä kohtaamiset auttavat sairauden aiheuttamien muutosten hyväksymistä. Luopuminen, suru ja uuden löytäminen ovat keskeinen osa sairauden psyykkistä ja sosiaalista kuntoutumista.

Vertaistuki-chat aivoverenkiertohäiriön sairastaneille

Aivoliitto aloittaa aivoverenkiertohäiriön sairastaneille Vertaistuki-chatin Tukinetissä keväällä 2017. Ensimmäinen chat eli verkkokeskustelu on tiistaina 2.5. klo 18–19.30. Keskustelemme positiivisuudesta kuntoutumisen tukena ja arjen voimavarana.

Uuden verkkokeskustelupalvelun tarkoituksena on tuoda yhteen aivoverenkiertohäiriön sairastaneita eri-ikäisiä ihmisiä. Verkossa voimme jakaa kokemuksia, antaa ja saada vertaistukea reaaliajassa olinpaikasta riippumatta.

Kevään 2017 Vertaistuki-chattien ajankohdat ja teemat ovat:
  • ti 2.5. klo 18–19.30. Teema: Positiivisuus kuntoutumisen tukena ja arjen voimavarana.
  • ti 23.5. klo 18–19.30. Teema: Itsehoito aivoverenkiertohäiriöissä.
Kesällä chat on tauolla. Syksyn chateista ilmoitamme elokuussa.

Näin pääset mukaan

Vertaistuki-chatiin pääset mukaan rekisteröitymällä Tukinettiin. Rekisteröitymisen jälkeen käyttäjä saat itsellesi anonyymin käyttäjätunnuksen. Voit osallistua saapumalla chattiin keskustelun alkaessa. Linkin Vertaistuki-chattiin löydät tuolloin Tukinetin etusivulta ja liveryhmäsivulta. Tulevien Vertaistuki-chattien ajankohdat ja teemat löytyvät myös Tukinetin sivuilta.

Keskustelemme nimimerkeillä

Keskustelua Vertaistuki-chatissa käydään anonyymisti nimimerkillä ja keskustelemaan mahtuu kerrallaan 12 osallistujaa. Chat-keskustelussa mukana ovat myös Aivoliiton vapaaehtoiset koulutetut vertaisohjaajat. Lisäksi chatissa voi olla paikalla myös Sydänliiton, Aivoliiton tai Diabetesliiton työntekijä sekä erikseen ilmoitettuina kertoina myös asiantuntijavierailijoita.

Vertaistuki-chatit ovat osa Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton Yksi elämä -hanketta, jossa kannustetaan ihmisiä pitämään parempaa huolta itsestä sekä porukalla tukemaan myös muita. Tukinetin avoimissa keskusteluissa tarjotaan vertaistukea sairastuneille ja heidän läheisilleen. Lisätietoa: www.yksielama.fi

Jos sinulla on ihan mitä tahansa Vertaistuki-chattiin liittyvää kysyttävää, voit ottaa yhteyttä Aivoliiton verkkovertaistuen yhteyshenkilöön Risto Lappalaiseen sähköpostitse risto.lappalainen@aivoliitto.fi

Ystävällisin terveisin,
Risto Lappalainen, järjestösuunnittelija