Vertaistuki

Et ole yksin. Aivoverenkiertohäiriöt ovat yleisiä.

Vertaistuki on sitä, että saman kokeneet henkilöt voivat ymmärtää ja auttaa toisiaan sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen. Vertaisen kanssa on mahdollista jakaa ajatuksia ja tietoa sekä saada ja antaa tukea. Myös omaiselle se tarjoaa samoja asioita. Se on ilmaista tukea, mitä ei saa Kelasta tai sosiaaliturvasta.

Vertaistukea saa

Aivoliitto kehittää ja tarjoaa vertaistukea jäsenyhdistysten ja Aivoliiton palveluiden kautta. Tämä kohdennettu vertaistuki pyrkii vastamaan sairastuneen ja omaisen elämäntilanteeseen entistä paremmin.

Tavoitteena on parantaa elämänhallintaa antamalla vinkkejä arjen haasteisiin, motivoida kuntoutujaa ja omaisia jakamalla omaa kuntoutumiskokemusta (sinnikkyyttä, sisua) toisten kanssa. Jaamme myös tietoa sekä ennen kaikkea olemme kuuleva korva.

Keskeistä on, että nämä kohtaamiset auttavat sairauden aiheuttamien muutosten hyväksymistä. Luopuminen, suru ja uuden löytäminen ovat keskeinen osa sairauden psyykkistä ja sosiaalista kuntoutumista.

Vertaistuki-chat aivoverenkiertohäiriön sairastaneille

Aivoliiton  Vertaistuki-chatit eli verkkokeskustelut aivoverenkiertohäiriön sairastaneille jatkuvat Tukinetissä syksyllä 2017. Chateissa vastaajina on kaksi koulutettua vertaistukihenkilöä ja Aivoliiton ammattilainen.

Verkkokeskusteluissa tarjoamme tukea sairastumisen tuomiin elämänmuutoksiin ja annamme vinkkejä arjen asioiden ja haasteiden kohtaamiseen ja ratkaisemiseen. Joissakin chateissa voi olla myös alateemana jokin ajankohtainen asia. Chatit palvelevat erityisesti vastasairastuneita, mutta kaikki ovat tervetulleita mukaan.

Syksyn 2017 Vertaistuki-chatien ajankohdat ovat:
  • ti 12.9. klo 18.00–19.00
  • ti 26.9. klo 18.00–19.30
  • ti 10.10. klo 18.00 -19.00
  • ti 24.10. klo 18.00- 19.00
  • ti 7.11. klo 18.00 -19.00
  • ti 21.11. klo 18.00 – 19.00
  • ti 5.12. klo 18.00 – 19.00

Näin pääset mukaan

Vertaistuki-chatiin pääset mukaan rekisteröitymällä Tukinettiin. Rekisteröitymisen jälkeen käyttäjä saat itsellesi anonyymin käyttäjätunnuksen. Voit osallistua saapumalla chatiin keskustelun alkaessa. Linkin Vertaistuki-chatiin löydät tuolloin Tukinetin etusivulta ja liveryhmäsivulta. Tulevien Vertaistuki-chatien ajankohdat ja teemat löytyvät myös Tukinetin sivuilta.

Keskustelemme nimimerkeillä

Keskustelua Vertaistuki-chatissa käydään anonyymisti nimimerkillä ja keskustelemaan mahtuu kerrallaan 12 osallistujaa. Chat-keskustelussa mukana ovat myös Aivoliiton vapaaehtoiset koulutetut vertaisohjaajat. Lisäksi chatissa voi olla paikalla myös Sydänliiton, Aivoliiton tai Diabetesliiton työntekijä sekä erikseen ilmoitettuina kertoina myös asiantuntijavierailijoita.

Vertaistuki-chatit ovat osa Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton Yksi elämä -terveystalkoita, joissa kannustetaan ihmisiä pitämään parempaa huolta itsestään sekä porukalla tukemaan myös muita. Tukinetin avoimissa keskusteluissa tarjotaan vertaistukea sairastuneille ja heidän läheisilleen. Lisätietoa: www.yksielama.fi

Jos sinulla on Vertaistuki-chatiin liittyvää kysyttävää, ota yhteyttä Aivoliiton verkkovertaistuen yhteyshenkilöön Risto Lappalaiseenristo.lappalainen@aivoliitto.fi
Vertaistuki_chat