Ammattilaisten panos on merkittävä vertaistukihenkilövälityksessä

Vertaistuen tarjoaminen tapahtuu parhaiten yhteistyössä ammattihenkilöiden kanssa (hoitajat, terapeutit ja lääkärit). Tärkeää on, että he osaavat ohjata ihmisiä vertaistoiminnan piiriin sekä arvostavat ja hyödyntävät vertaistukea kuntoutujan kuntoutumisprosessissa.

Sekä omainen että sairastunut hyötyvät vertaistuesta. Sairauden alkuvaiheessa voi olla monia syitä, minkä vuoksi sairastunut ei itse pysty vertaistukea hakemaan. Tukea ja ohjausta tarvittaisiin ammattilaisten puolelta lisää.

Uutena yhteistyömuotona on tullut mukaan ammattilaisten (esimerkiksi AVH-yhdyshenkilöiden) oma värväys vertaistukihenkilöiksi. Tällöin ammattilaiset ovat ohjanneet sairastuneita ja omaisia ryhtymään vertaistukihenkilöiksi. Koulutuksen jälkeen he ovat saaneet uusia käsipareja kuntoutujan tueksi, ja näin säilyttämään ja parantamaan saavutettuja kuntoutumistuloksia.

Ammattilaisille on tehty Vertaistuesta kanssakulkija sairastuneelle -opas yhteistyössä Suomen Sydänliiton ja Suomen Diabetesliiton kanssa.

Sairaala-/kuntoutusosastovertaistoiminta

Yhteistyössä ammattilaisten kanssa erityisesti kuntoutusosastoilla ja -laitoksissa on järjestetty vertaistukihenkilöiden vierailu- ja ensitietoiltatoimintaa. Tilaisuudessa vertaistukihenkilöt kertovat Aivoliiton ja sen jäsenyhdistysten toiminnasta, jakavat materiaalia ja kertovat oman kuntoutumispolkunsa ja mitkä asiat ovat auttaneet omaa sopeutumista hyväksyä sairauden tuomia muutoksia. Tilaisuuden lopussa on vielä mahdollisuus henkilökohtaiseen keskusteluun, jos kuntoutuja sitä haluaa.