Hae vertaistukihenkilöä

Pyyntö tukihenkilöstä lähetetään Aivoliittoon osoitteella vertaistuki@aivoliitto.fi.

Kerro viestissä ainakin tuettavan

• ikä
  • elämäntilanne
  • toimintarajoitteet

Pyynnön voi esittää tuettavan puolesta myös esimerkiksi omainen tai ammattihenkilö.

Pyynnön jälkeen etsimme rekisteristämme tuettavan elämäntilannetta parhaiten vastaavan vertaistukihenkilön ja tuettava saa hänen yhteystietonsa. Kohtaaminen voi tapahtua kasvotusten, sähköpostilla, puhelimella tai muulla sähköisellä yhteydellä.

Myös Aivoliiton aluetoimistot välittävät ja koordinoivat oman alueen yhdistysten vertaistukihenkilötoimintaa. Järjestösuunnittelijat toimivat yhdistysten vertaistoiminnan ja ammattilaisten yhteistyön käynnistäjinä, ohjaajina ja tukijoina. Oman alueen järjestösuunnittelija tuntee parhaiten alueensa yhdistystoimijat ja välittää vertaistukea samalla suojatun välityksen periaatteella. Voit tiedustella myös oman alueesi järjestösuunnittelijalta vertaistukea.

Aivoliiton paikallisyhdistykset välittävät oman yhdistyksen koulutettuja vertaistukihenkilöitä. Yhdistyksissä on yleensä nimetty vertaistukivastaava, joka koordinoi vertaistoimintaa yhdistyksessä. Yhdistykset tekevät tärkeää yhteistyötä ammattilaisten kanssa, erityisesti kuntoutusosastojen ja sairaalaosastojen kanssa järjestettävät vertaisvierailuillat ja ensitietoillat ovat hyvää yhteistyötä, missä vertaistukihenkilöt käyvät tapaamassa vastasairastuneita ja heidän läheisiään.

Osassa yhdistyksiä on käytössä vertaistukihenkilöiden avoin välitys. Tämä tarkoittaa sitä, että vertaistukihenkilöt ovat antaneet suostumuksensa, yhteystietojensa julkaisemiseen verkossa, ilmoitustaululla tai yhdistyksen tiedotteissa. Tällöin kuka tahansa voi olla suoraan yhteydessä heihin.