Aivovoimaa – liikuntaneuvonnan työkaluja

aivovoimaa

Olemme tuottaneet selkeää teksti- ja kuvamateriaalia niiden ammattilaisten käyttöön, jotka antavat liikuntaneuvontaa tai ohjaavat asiakkaita liikuntaneuvojan vastaanotolle.

Materiaalin avulla helpottamme liikunnan puheeksi ottamista ja vuorovaikutusta niiden henkilöiden kanssa, jotka liikkuvat terveytensä kannalta liian vähän ja joilla on jokin kommunikaatiota vaikeuttava ominaisuus, kuten afasia. Materiaali on tehty sellaiseksi, että se soveltuu mahdollisimman monelle kohderyhmälle, muun muassa puhevammaisille, ikääntyneille ja maahanmuuttajille.

Aivovoimaa – liikuntaneuvonnan työkaluja on Aivoliiton Yksi elämä -hanke. Vaikutamme osaltamme siihen, että kommunikoinnin vaikeudet eivät olisi este liikuntaneuvontaan osallistumiselle.

Materiaalien mainos

Liikuntaneuvojan vastaanotolla –
tuetun keskustelun käsikirja

Liikuntaneuvojan vastaanotolla KANSI verkkoon

Kirja on hyvä työkalu, kun halutaan haastatella asiakasta ja keskustella hänen kanssaan esimerkiksi päivittäisistä toimista, kivuista, ravinnosta tai liikunta- ja harrastustoiminnasta.

Kirjan sisältö etenee niin, että ensin kartoitetaan kuvien avulla asiakkaan asumista, apuvälineitä, päivittäisistä toimista ja kotiaskareista selviytymistä, ravitsemusta, liikkumisen esteitä ja kipuja. Näiden jälkeen kirjassa siirrytään liikuntaan ja harrastustoimintaan liittyviin kysymyksiin. Kirjan loppupuolella on sivu liikuntasuunnitelmaa ja haastattelijan muistiinpanoja varten. Takakannesta avautuu aukeama, jossa on symboleja ja ajan määreitä. Ne helpottavat kysymyksiin vastaamista ja toimivat kommunikaation tukena keskustelun ajan.

Nimestään huolimatta kirja soveltuu laajasti terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön.

Kirjassa on 26 sivua ja selailua helpottava kierreselkä.

Kirjan hinta on 5 euroa ja se on tilattavissa Aivoliiton verkkokaupasta. Tilausten hintaan lisätään toimituskulut.

Katso esimerkkiaukeamat

Katso kirjan esittely tästä

Tulostettavat lomakkeet

Alla olevista linkeistä voi tulostaa käsikirjaan liittyviä lomakkeita asiakastyössä käytettäviksi.

Nimi
Liikuntalajeja kuvina A4-arkki
Liikuntalajeja kuvina_tarra-arkki
Liikuntasuunnitelma
Liikuntasuunnittelijan muistiinpanot
Seuraava tapaaminen

Puheeksiottokortti

Aivovoimaa liikunta puheeksiottokortti kansi

Korttia voidaan käyttää, kun suositellaan terveydenhuollon asiakaalle käyntiä liikuntaneuvojan vastaanotolle.

Kortti on suunniteltu erityisesti terveydenhuollon ammattilaisille, kuten hoitohenkilökunnalle.

Liikuntaneuvontaa antavan ammattilaisen kanssa sovitaan paikallisesti siitä, miten korttia käytetään, ketkä antavat kortteja ja miten tieto siirtyy liikuntaneuvojalle.

Esimerkki:

• Kotipalvelun hoitohenkilöstö suosittelee asiakkaalle liikuntaneuvontaa.
  • Asiakas kiinnostuu ja antaa luvan.
  • Ammattilainen huolehtii ”lähetteen” tekemisestä eli toimittaa asiakkaan tiedot liikuntaneuvojalle.
Kortti on maksuton ja se on tilattavissa Aivoliiton verkkokaupassa. Tilauksiin lisätään toimituskulut.

Tulostettava kortti