25.5.2019

Aivojen asialla -tunnustuspalkinto Heurekalle

Aivoliitto ry:n myöntämän Aivojen asialla -tunnustuspalkinnon saa vuonna 2019 Tiedekeskus Heureka. Palkinto luovutetaan Helsingissä Aivoliiton liittokokouksessa 25.5.2019.

Heureka tuotti yhteistyössä Aivoliiton Korvaamaton kovalevy -hankkeen kanssa Aivot narikasta! -aivonäyttelyn, joka avattiin lokakuussa 2018. Aivoliitto kiittää erityisesti Heurekan projektiryhmää, joka tunnisti aivoaiheen ehtymättömän tiedollisen ja toiminnallisen potentiaalin ja hallitsi kokonaisuutta oivallisesti, eksymättä näkökulmien moninaisuuteen. Aivot narikasta! kuvastaa tekijöidensä huolellista perehtymistä asiaan, pelotonta luovuutta ja teknologista pioneerihenkeä, joiden tuloksista voivat nyt iloita kaikenikäiset suomalaiset.

”Näyttely on kokonaisvaltainen elämys, josta jokainen voi löytää itselleen keinoja pitää huolta aivoistaan. Se kertoo sekä aivojen olemuksesta verisuonista riippuvaisena elimenä, että niiden merkityksestä tunteiden, oppimisen ja elämänilon lähteenä”, toteaa Aivoliiton toiminnanjohtaja Tiina Viljanen.

”Heureka on Aivot narikasta! -näyttelyllään edistämässä suomalaisten aivoterveyttä tavalla, jossa vankka tieteellinen tieto yhdistyy hauskaan ja pakottomaan yhdessä tekemiseen ja kokemiseen”, Viljanen lisää.

Aivojen asialla -tunnustuspalkinto jaossa kahdeksatta kertaa

Aivoliitto ry myöntää vuosittain Aivojen asialla -tunnustuspalkinnon henkilölle, työryhmälle tai teolle, joka edistää merkittävästi joko aivoterveyttä tai puheen ja kielen ja aivoverenkiertohäiriöiden hoitoa ja kuntoutusta.

Aivojen asialla -palkinnon ovat aikaisempina vuosina saaneet Seinäjoen keskussairaalan neurologian toimintayksikkö vuonna 2015 ja Niilo Mäki Instituutti vuonna 2016. Vuonna 2017 juhlittiin 40-vuotiasta Aivoliittoa, jonka kunniaksi palkinto jaettiin neljä kertaa. Palkinnon saivat ET-lehti, Suomen Puheterapeuttiliitto, toimittaja Kaj Kunnas ja eduskunnan AVH-ryhmä. Vuonna 2018 palkinnon sai Pikku Kakkonen.

Lisätietoja:

www.aivoliitto.fi