5.10.2018

Lokakuussa mitataan taas verenpaineita

Aivoverenkiertohäiriöiden paras hoitomuoto on ennaltaehkäisy, sillä kahdeksan kymmenestä AVH:sta on mahdollista estää. Yksi tärkeimmistä riskitekijöistä on verenpaine, joka tuplaa sairastumisriskin Noin kahdella miljoonalla suomalaisella eli joka kolmannella on kohonnut verenpaine. Kohonnut verenpaine on salakavala riskitekijä, koska se ei aiheuta mitään oireita. Vaikka verenpaine on riskitekijä, se on onneksi myös todettavissa oleva ja hoidettavissa.

Verenpaineen voi tietää vain mittaamalla. Siksi sitä kannattaa mitata/mittauttaa vaikka arvot olisivatkin aiemmin olleet normaalilla tasolla. Jos kotimittauksessa verenpaine on toistuvasti yli 135/85, tulee olla yhteydessä terveydenhoitoon.

Korvaamaton kovalevy -hanke pystyttää viikolla 44 pop up–verenpaineen mittauspisteitä ympäri Suomen. Kampanjaviikko alkaa Maailman AVH- eli aivoverenkiertohäiriöpäivänä 29.10. ja jatkuu 4.11. asti. Terveysjärjestöjen aktiivit sekä terveydenhuollon ammattilaiset mittaavat viikon aikana suomalaisten verenpaineita yli 150 pop-up-mittauspisteessä ympäri maan Helsingistä Rovaniemelle. Mittauspisteet löytyvät osoitteesta www.korvaamatonkovalevy.fi. Myös kotoa löytyvät verenpainemittarit on syytä kaivaa kaapista käyttöön.