Tiedosta

Sivustolla painotamme diagnoosien sijaan haasteita, joita kohdataan usein nuorten liikuntaryhmissä.

Keinoja tukea on monia, mutta niiden hyödyntäminen vaatii ohjaajalta erityisesti oikeaa asennetta ja rohkeutta lähteä kokeilemaan, mikä toimii juuri tämän nuoren kohdalla. Haasteiden lisäksi on tärkeä tunnistaa nuoren vahvuudet ja huomioida ne osana ohjausta.

HAASTEET PÄÄLLEKKÄISTYVÄT
Nuorella voi olla useampia haasteita samanaikaisesti ja osa niistä voi nousta selkeämmin esille liikuntaharrastuksessa.

Haasteiden taustalla voi olla esimerkiksi jotain seuraavista:

Adhd - Adhd on kehityksellinen neuropsykiatrinen oirekuva, jonka ydinoireet ovat tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus. Oireet näkyvät ja painottuvat yksilöllisesti, ja ne haittaavat jokapäiväistä toimintakykyä. Tarkkaamattomuuspainotteinen adhd (add) ilmenee tarkkaamattomuutena ilman ylivilkkautta tai impulsiivisuutta. Lue lisää ADHD-liiton verkkosivuilta.

Autismikirjo - Autismi johtuu aivojen erilaisesta kehityksestä. Autismi ilmenee ihmisellä tavassa aistia ja kokea ympäröivä maailma sekä kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Sana ”autismikirjo” kuvaa autismin moninaisuutta, yksilöllisyyttä ja toimintakyvyn vaihtelua. Autismikirjolla olevilla ihmisillä on havaittavissa yhteisiä, tunnistettavia piirteitä, jotka ilmenevät kuitenkin hyvin yksilöllisesti, ja niiden vaikutus ihmisen toimintakykyyn on myös yksilöllistä. Lue lisää Autismiliiton verkkosivuilta.

Oppimisvaikeudet - Oppimisvaikeudet ovat yleisiä ja jopa 10–20 prosentilla väestöstä on jonkinlaisia oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeudet voivat tulla esiin lukemisessa, kirjoittamisessa, matematiikassa, vieraiden kielten opiskelussa, digitaalisten välineiden käytössä, motoriikassa, hahmottamisessa ja keskittymisessä. Lue lisää Erilaisten oppijoiden liiton verkkosivuilta. Lisätietoa hahmotusvaikeuksista Hahmotusvaikeuksien tietopalvelusta.