Hahmottamisen toiminnallista jaottelua

Hahmotusvaikeudet ovat jäsennettävissä toimintaa korostavan jaottelun mukaisesti nelikentäksi. Hahmottamista tarvitaan esineiden tunnistamiseen ja löytämiseen, muokkaamiseen ja kokoamiseen, sijoittamiseen ja suhteuttamiseen tai ympäristössä liikkumiseen ja suunnistamiseen.

Nelikentänmukainen toiminta voi olla hankalaa henkilölle, jolla on hahmotusvaikeuksia.

Tarvitsemme löytämisen ja tunnistamisen taitoja, kun etsimme tutun joukkuekaverin muiden joukosta, etsimme pelivälinettä liikuntavaraston hyllystä tai kohdistamme huomiomme oikeaan kohtaan ympäristöä. Löytämiseen ja tunnistamiseen liittyy visuaalinen tarkkaavuus, joka viittaa kykyyn suunnata huomio ympäristön kohteisiin; toisaalta kohdistaa huomio olennaisiin visuaalisiin yksityiskohtiin ja toisaalta havainnoida tasapuolisesti koko havaintokenttää.

Tarvitsemme muokkaamisen ja kokoamisen taitoja, kun käännämme asioita mielessämme (ns. mentaalinen rotaatio) tai esimerkiksi pakkaamme jumppamatot varastoon tietyllä tavalla. Muokkaamiseen ja kokoamiseen liittyy kykymme käsitellä tilallista informaatiota sekä kykymme käsitellä visuaalista tietoa ja yhdistää sitä tehtävän vaatimaan motoriseen toimintaan. Muokkaamiseen ja kokoamiseen liittyvät myös visuo-konstruktivistiset taidot, joiden taustalla ovat monet spatiaaliset taidot, kuten kyky havaita kulmia, arvioida pituuksia, kokoja, syvyyttä ja etäisyyksiä. Olennaisia ovat myös motoriset taidot, etenkin kyky tarttua oikea-aikaisesti ja tarkasti esineisiin ja sijoittaa ne paikoilleen.

Tarvitsemme sijoittamisen ja suhteuttamisen taitoja liikkuaksemme tilassa ja arvioidessamme esimerkiksi mittasuhteita, etäisyyksiä tai aikaa. Useissa joukkuelajeissa on keskeistä osata sijoittua pelikentälle ja suhteuttaa omaa toimintaa sekä oman että vastustajajoukkueen toimintaan. Toisaalta taas esimerkiksi ryhmäliikunnassa täytyy osata pitää sopiva välimatka toisiin ja sijoittaa oma liike tilaan. Visuospatiaalinen tarkkaavuus pitää myös huolen siitä, että ihmisellä on käsitys sekä itsestään suhteessa tilaan, että häntä ympäröivien kohteiden keskinäisistä suhteista.

Liikkumista ja suunnistamista tarvitaan aina, kun liikutaan tilassa ja tavoitteena on päästä jotain tiettyä reittiä pitkin paikasta A paikkaan B eli navigoida. Liikkumista ja suunnistamista tarvitaan niin sisä- kuin ulkotiloissa, pienissä ja suurissa. Liikkuminen ja suunnistaminen edellyttävät sitä, että osaa kiinnittää huomiota tilaan ja reitin löytämisen kannalta oleellisiin asioihin ns. maamerkkeihin. Liikkuessamme paikasta toiseen meidän tulee hahmottaa ensin missä olemme ja mihin suuntaan meidän tulisi lähteä.

Lisätietoja Hahmotusvaikeuksien tietokeskuksen verkkosivuilta.

Kirjoittanut Suvi Ylönen ja Marjo Naukkarinen Niilo Mäki Instituutista.