Pajun tarina, hahmotusvaikeus yksilölajissa

13-vuotiaalla Pajulla on hahmotusvaikeuksia. Haasteista huolimatta Paju on harrastanut pienestä pitäen tanssia ja pitää siitä kovasti. Sinnikkään harjoittelun ja ymmärtävän opettajan avulla harrastus on tuottanut Pajulle paljon iloa.

Nyt Paju on muuttanut perheensä kanssa toiselle paikkakunnalle ja samalla tanssikoulu ja tanssinopettaja ovat vaihtuneet. Pajun hahmotusvaikeudet vaikeuttavatkin tällä hetkellä tanssiharrastusta aiempaa enemmän, koska Pajun on hankala hahmottaa tiloja ja paikkoja uudessa tanssikoulussa, jossa tanssitunteja pidetään monessa eri rakennuksessa eri puolella kaupunkia.

Paju ei löydä tiloihin yksin vaan tarvitsee joko apua vanhemmiltaan, tanssinopettajan vastaan tulemista tai mahdollisuuden kulkea kavereiden mukana. Lisäksi tanssikoulun tiloissa hän on epävarma siitä, miten hän pääsee pukuhuoneisiin, tanssisaliin tai miten löytää vessaan. Aikataulujen hahmottaminen on myös hankalaa, ja niiden oppiminen vie aikaa. Jos tunteihin tulee muutoksia, Paju on haluton lähtemään itsenäisesti tanssitunnille, koska pelkää myöhästyvänsä tai eksyvänsä.

Tanssitunnilla Paju tarvitsee paljon toistoja oppiakseen uudet liikkeet. Pajun on vaikea tehdä sama liike eri suuntiin tai vaihtaa koreografian esityssuuntaa. Liikkeiden oppiminen pelkästään mallista on hankalaa, oikea ja vasen menevät helposti sekaisin kuten myös nopeasti annetut moniosaiset ohjeet. Paju on harjaantunut oman kehon hahmottamisessa ja rytmityksessä usean vuoden tanssiharrastuksensa aikana, mutta hän tarvitsee silti tavallista enemmän toistoja, että oppii uuden koreografian ja pystyy tanssimaan sen samassa tahdissa muiden kanssa. Siksi Paju ei mielellään osallistu tanssiesityksiin eikä halua näyttää tunneilla tanssiaan muille. Myös improvisaatio-osuudet ovat hankalia, kun muiden liikkeet eivät ole ennalta-arvattavia ja Paju saattaakin törmäillä muihin.

Tanssitunneille osallistuminen vaatii Pajulta niin paljon keskittymistä, että hän on niiden jälkeen väsynyt. Pajun on vaikea osallistua tunnille, jos hänen vireystilansa ei ole hyvä, koska silloin hänen keskittymisensä ja tarkkaavuutensa ei riitä siihen, että hän pysyisi ohjaajan tuesta huolimatta muiden mukana.

Kirjoittanut Suvi Ylönen Niilo Mäki Instituutista.