Kuntoutus

Kielellisen erityisvaikeuden hyvään hoitoon kuuluvat tukitoimet kotona, päivähoidossa ja koulussa. Vinkkejä puheen ja kielen kehityksen tukemiseksi perheen normaalissa arjessa on tärkeää saada jo neuvolasta.

Lapsen toimintakyvyn on todettu kehittyvän paremmin, kun vanhemmat sitoutuvat niin kotona kuin kodin ulkopuolella toteutettaviin tukitoimiin.

Tutkimusjakson päätteeksi tehdään yhdessä lapsen vanhempien kanssa useimmiten vuoden kestävä kuntoutussuunnitelma. Tyypillisiä tukitoimenpiteitä ovat puheterapia, ja lapsen toimintakyvyn ja osallistumisen tukeminen kotona ja päivähoidossa/koulussa. Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiokeinot, kuten kuvat ja tukiviittomat, ovat keskeinen osa osallistumisen ja toiminnan tukemista.

Tutkimuksissa todettujen toimintakyvyn puutteiden perusteella voidaan todeta tarpeelliseksi myös esimerkiksi toimintaterapia, fysioterapia tai neuropsykologinen kuntoutus.

Toimintakykyä ja osallistumista voidaan tukea paljon myös päiväkodissa, joten kielihäiriöisille lapsille suositellaan yleensä päiväkotihoitoa. Päiväkodissa lapsella voi olla tehostetun tai erityisen tuen päätös, lapsi voi olla kuntoutuksellisin perustein pienryhmässä, tai apuna voi olla ryhmäkohtainen avustaja. Esikouluikää lähestyttäessä tai viimeistään esikoulussa arvioidaan pidennetyn oppivelvollisuuden tarvetta. Pidennetyn oppivelvollisuuden tavoitteena on osaltaan tukea oppimisvalmiuksia ja koulunkäyntiä.

Aivoliitossa on sopeutumisvalmennuskurssien lisäksi tarjolla avoterapiapalveluina fysio- ja puheterapiaa. Terapiaa toteutetaan Suvituulessa, allasterapiana sekä kotikäynteinä.

Tutustu sopeutumisvalmennuskursseihin.