Fysioterapia

Aivoliiton fysioterapeuttisen kuntoutuksen perusteena lapsella tai nuorella on sairaus tai vamma, jonka aiheuttamien oireiden vuoksi tarvitaan fysioterapiaa. Kuntoutustarve voi syntyä lapsella esimerkiksi kielelliseen erityisvaikeuteen liittyvän motorisen kehityksen viivästymisen vuoksi tai cp-vamman vuoksi.

Lasten fysioterapia on kuntoutusmuoto, jonka avulla pyritään liikkumis- ja toimintakyvyn lisääntymiseen ja/tai ylläpysymiseen sekä tuetaan lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Lasten fysioterapian lähtökohtana on lapsen ja hänen perheensä elämäntilanne, voimavarat ja tarpeet. Terapiaprosessin onnistumiseksi myös vanhemmilta vaaditaan sitoutumista. Lapsiasiakkaan kohdalla korostuu yhteistyö perheen, päiväkodin, koulun ja terveydenhuollon kanssa. Fysioterapia voi toteutua vastaanotolla, allasterapiana, koti-, koulu- ja päiväkotikäynteinä tai esimerkiksi kuntosalilla. Fysioterapiassa käytetään tarvittaessa puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja.

Fysioterapiapalvelut sisältävät fysioterapeuttisen tutkimuksen, terapian, ohjauksen sekä arvioinnin. Terapiaan voi hakeutua lääkärin lähetteellä ja suosituksella. Rahoittajina Kela, kunnat ja VSSHP. Terapiaan voi tulla myös itse maksaen.

Fysioterapeutit

Eliisa Laine, p. 02 213 8242 ja 050 523 6056, eliisa.laine@aivoliitto.fi

Koulutus: Fysioterapeutti (AMK), valokuvaaja (VAT), neuropsykiatrinen valmentaja (valm. 5/17)
Työkokemus:  sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit (AVH, kielellinen erityisvaikeus, muut neuropsykiatriset diagnoosit, työikäisten kuntoutus), aikuisneurologinen avoterapia, lastenneurologinen avoterapia, ammattilaisten koulutus kielellisestä erityisvaikeudesta, liikunnanohjaus, projektityö