Vertaistuki verkossa

Tukinet, avoimet ryhmät

Avoimet ryhmät ovat julkisia keskusteluryhmiä, joihin kirjoitetut viestit ovat kaikkien sivustolla käyvien luettavissa. Keskusteluihin voit kirjoittaa, kun olet rekisteröitynyt palveluun ja saanut kirjoitusoikeudet. Puhetta-ryhmän alustana toimii Tukinetin kriisikeskus netissä.

Tukinetissä  Puhetta-ryhmä on avoin kaikille, joita kielellinen erityisvaikeus koskettaa ja jotka haluavat keskustella ja saada tietoa siihen liittyvistä asioista. Keskustelut avoimessa ryhmässä ovat ennalta moderoituja, ja ryhmiin kirjoitetut viestit tarkistetaan ja valitaan ennen niiden julkaisua sivuilla.

Osallistuminen avoimeen Puhetta ryhmään ei edellytä Aivoliiton  jäsenyyttä. Aivoliiton työntekijät ovat mukana keskusteluissa ja erotat heidät nimimerkistä: esimerkiksi PuhettaJohanna ja Aivoliiton logotunnuksesta.

Puhetta-chat livekeskusteluryhmät Tukinetissä

Aivoliiton Arjen vinkit -projekti järjestää ohjattuja Puhetta-chat livekeskusteluryhmiä vanhemmille verkossa osoitteessa www.tukinet.net

Ryhmissä voi keskustella kaikesta kielelliseen erityisvaikeuteen liittyvästä kuten lapsen kielenkehityksestä ja sen tukemisesta arjessa, puhetta tukevista menetelmistä, motoriikan tukemisesta kotona, aistiherkkyyksistä, vanhemmuudesta erityislapsen perheessä jne.

Keskusteluissa on mukana Aivoliiton työntekijät: puheterapeutti, fysioterapeutti tai erityisopettaja, niin että jokaisessa ryhmässä on kaksi vetäjää.

Keskustelut käydään anonyymeina. Jokaiseen ryhmään mahtuu 12 osallistujaa osallistumisjärjestyksessä. Ryhmässä voi viipyä hetken tai koko session ajan. Jos osallistuja poistuu kesken ryhmästä, voi uusi osallistuja liittyä mukaan.

Puhetta-chat ajankohdat löydät täältä. Lisätietoja antaa projektisuunnittelija Elina Salo-Orkamaa, elina.salo-orkamaa@aivoliitto.fi.

Nuoret aikuiset -kielellinen erityisvaikeus Facebook-ryhmä

”Nuoret aikuiset -kielellinen erityisvaikeus” on Facebookissa toimiva suljettu ryhmä, joka on tarkoitettu kaikille nuorille aikuisille (18–35-vuotiaille), joita kielellinen erityisvaikeus koskettaa henkilökohtaisesti. Ryhmässä on tarkoitus jakaa kokemuksia ja ajatuksia elämästä, johon kielellinen erityisvaikeus vaikuttaa joko hiukan tai paljon. Ryhmässä voidaan myös jakaa tietoa esimerkiksi nuorten aikuisten vertaistapahtumista ja suunnitella niiden sisältöjä yhdessä.

Ryhmässä käytävälle keskustelulle on säännöt, jotka jokainen ryhmään hyväksytty hyväksyy liittyessään. Ryhmän ylläpitäjänä toimii Aivoliiton työntekijä, jolla on oikeus lisätä uusia ryhmäläisiä ryhmään. Ryhmä on suljettu, mutta ei salainen. Tämä tarkoittaa sitä, että kuka tahansa näkee ryhmän ja sen jäsenet, mutta vain jäsenet näkevät julkaisut. Huomioithan tämän liittyessäsi ryhmään. Liittymispyynnön jätettyäsi saat ryhmän ylläpitäjältä Facebookissa yksityisviestin, joka menee Muut/ Others -kansioon. Vain vastaamalla tähän viestiin, sinun on mahdollista päästä mukaan ryhmään.

Pääset kirjautumalla Facebookiin ja ryhmään tästä.

Lisätietoa ryhmistä: johannes.hietala@aivoliitto.fi tai p. 040 543 7289.

Keskusteluryhmä vanhemmille, joiden lapsella on kielellinen erityisvaikeus tai epäily siitä

Arjen vinkit vanhemmille Facebook-ryhmä on suljettu ryhmä, jossa vanhemmat voivat jakaa kokemuksia ja ajatuksia elämästä, johon kielellinen erityisvaikeus vaikuttaa joko hiukan tai paljon. Ryhmässä voidaan myös jakaa hyviä vinkkejä, jotta arki sujuu helpommin ja joista esimerkiksi oma perhe on hyötynyt.

Ryhmässä käytävälle keskustelulle on säännöt, jotka jokainen ryhmään hyväksytty hyväksyy liittyessään. Ryhmän ylläpitäjänä toimivat Aivoliiton Arjen vinkit vanhemmille -projektin työntekijät, joilla on oikeus lisätä uusia ryhmäläisiä ryhmään. Ryhmä on suljettu, mutta ei salainen. Tämä tarkoittaa sitä, että kuka tahansa näkee ryhmän ja sen jäsenet, mutta vain jäsenet näkevät julkaisut. Huomioithan tämän liittyessäsi ryhmään.

Arjen vinkit vanhemmille -ryhmä Facebookissa.

Tervetuloa mukaan keskusteluun!

Lisätietoa ryhmistä: johannes.hietala@aivoliitto.fi tai p. 040 543 7289.

Nuorten aikuisten -keskusteluryhmä WhatsAppissa

Voit liittyä myös WhatsApp-sovelluksella Nuorten aikuisten –keskusteluryhmään, johon voi hakea jäsenyyttä laittamalla viestiä numeroon p. 040 543 7292, Elina Salo-Orkamaa tai p. 040 543 7289, Johannes Hietala.