Hyvä sovellus avaa ovia tiedon ja taidon maailmaan

1.3.2018
Hyvä sovellus avaa ovia tiedon ja taidon maailmaan

Kouluikäisille on tarjolla runsaasti erilaisia sovelluksia, jotka tukevat kehittymistä ja oppimista. Terapiapsi.fi-sivuston ylläpitäjät Riikka Marttinen ja Heidi Åkerlund keräsivät niitä mielenkiintoisimmat.

Koulujen ja esikoulujen alku on ollut monessa kodissa yksi suurimmista ilon ja jännityksen hetkistä. Pienet oppilaat ovat lähteneet pitkälle koulupolulleen tutkimaan, keksimään, ihmettelemään ja onnistumaan. Oppimisessa voi myös vastaan tulla haasteita varsinkin silloin, jos lapsella on jo todettu kehityksessä pulmaa. Teknologia voi olla yksi väline oppimisen haasteiden selättämiseksi.

Laite, olipa se sitten älypuhelin, tietokone tai tabletti, voi toimia oppimisen motivaattorina, apuvälineenä tai vain yhtenä työkaluna perinteisten menetelmien joukossa. Mikään laite ei ole itsessään ratkaisu, vaan se on ja sen tuleekin aina olla vain yksi väline muiden joukossa.

Hyvin valitulla mobiililaitteella ja sen monipuolisella käytöllä, voidaan auttaa ratkaisemaan sekä kasvun että kehityksen pulmia ja helpottaa oppimista hyvinkin pienin ponnistuksin. Käyttäjälle voi avautua uuden oppimisen ihmeellinen maailma, motivaatio tutkia, tutustua ja ihmetellä uuden tiedon ja taidon maailmaa tavalla, joka ei olisi ennen ollut mahdollista.

Kuusi kokeilemisen arvoista sovellusta koululaiselle

Pikku Pähkinät on ammattilaisten suunnittelema kotimainen lastenpeli. Se sisältää 18 peliä, joissa lapsi pääsee harjoittamaan ja kehittämään muun muassa matemaattisia- ja kielellisiä taitoja, tarkkaavaisuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Peli on suunnattu noin 3–11-vuotiaille lapsille. Toimii Android-, Windows- ja iOs- tableteilla ja puhelimilla.

Bitsboard on hyvin monipuolinen sovellus, jolla saat pienellä vaivalla paljon erilaista kielellistä materiaalia käyttöösi. Sovelluksen käyttöönotto vaatii hieman viitseliäisyyttä: Sovellukseen luodaan ensin kuvakirjasto halutusta materiaalista (esimerkiksi hedelmät tai eläimet). Sen jälkeen ne identifioidaan (kuva ”hevonen”, kirjoitetaan ”hevonen” ja äänitetään sana ”hevonen”). Kun tämä työ on tehty, saat käyttöösi esimerkiksi muistipelin, bingon, kirjainten tavutus- ja kirjoitustehtävät, sanan tunnistustehtävät, ristikot ja monia muita. Yhdellä vaivalla saat siis hyvin monipuolisen harjoitusohjelman käyttöösi.

Quiver ja Chromville ovat lisätyn todellisuuden sovelluksia, jotka motivoivat kynätyöskentelyyn herättämällä piirustukset eloon. Ensin tulostetaan valmistajan nettisivuilta värityskuvia, jotka väritetään värikynillä ja omin käsin. Kun työ on väritetty, skannataan kuva ohjelmaan. Ohjelma herättää kuvan lisätyn todellisuuden avulla ”eloon”: kuvaa voi tutkia mobiililaitteen kautta loputtomiin. Eloon herätetystä värityskuvasta voi ottaa myös näyttötallenteen tai kuvata pienen videopätkän, josta lapsi keksii oman tarinan. Näin voidaan tukea lapsen kielen kehitystä. Sovellus toimii Android- ja iOs-laitteilla.

Storest on kauppaleikkisovellus, jota voit pelata tavallisen sovelluksen tapaan pelkästään iPadin näytöllä tai lisätä siihen täysin uuden ulottuvuuden tuomalla sen reaalimaailmaan ja oikeaan leikkiin. Storest-sovelluksesta voi tulostaa leikkirahat, taiteltavat paperiset kaupan hyllyt sekä tietenkin tuotteet. Kun kauppa on valmis, asiakkaat voivat saapua. He valitsevat itselleen paperiset tuotteet, jotka kaupan myyjä "lyö kassaan" käyttämällä sovellusta ja tuotteissa olevia QR-koodia. Sovelluksen avulla voidaan harjoitella laajasti esimerkiksi nimeämistä, sanavarastoa, kerrontaa, vuorottelua sekä roolileikkejä. Sovellus toimii iOs-laitteilla.

Tiggly on ihastuttava pelisarja, johon kuuluu useita erilaisia ja eritasoisia pelejä: on kokkipeliä, matikkaseikkailua ja itseilmaisua tukevaa piirrosohjelmaa. Pelataksesi Tigglyn pelejä, tarvitset pelisarjaan kuuluvat lasku-, sana- tai perusmuoto-lisäosat: ne ovat värikkäät, kumisesta materiaalista tehdyt palikat, joita käyttämällä lapsi oppii matematiikan perusasioita (muun muassa perusmuotoja, lukumääriä, yhteen- ja vähennyslaskuja) sekä kirjaimia. Pelisarjaan kuuluu esimerkiksi Tiggly Shapes -peli, jossa luodaan omaa tarinaa perusmuotojen ja mielikuvituksen avulla. Saatavilla iOs- ja Android-laitteille.

BookCreator/Papuri -verkkokirjasovelluksilla voit tehdä omia tarinoita tai sarjakuvia toiminnanohjauksen tueksi. Nämä toimivat myös vaikka itsetehtynä oppikirjana tai reissuvihkona. Kirjoihin voit lisätä ääntä, kuvia, videoita, nettilinkkejä tai piirtää itse oman taideteoksen.

Lue lisää sovelluksista terapiapsi.fi-sivustolta.

  • Teksti: Heidi Åkerlund, toimintaterapeutti ja Riikka Marttinen, toimintaterapeutti, Ideoiden Oy, terapiapsi.fi
  • Kuva: Shutterstock