Verkkosova

Mitä verkkosopeutumisvalmennus on?

Verkossa toteutuvan sopeutumisvalmennuskurssin tavoitteena on lisätä perheen tietoa kehityksellisestä kielihäiriöstä, tukea perhettä arjessa ja tarjota mahdollisuus vertaistukeen.

Verkkokurssin viikonlopun kestävällä aloitusjaksolla tutustutaan muihin kurssilaisiin ja opetellaan verkkotyökalujen käyttöä. Sen jälkeen osallistuminen tapahtuu verkossa yhteensä kahdeksan kertaa. Verkkotapaamisiin osallistutaan ryhmävideopuheluiden, verkkokeskustelujen ja -tehtävien avulla. Verkkotapaamisten teemat vaihtelevat.

Verkkosopeutumisvalmennuskurssin tavoitteena on lisätä perheen tietoa:

• kehityksellisestä kielihäiriöstä
  • tukea perhettä arjessa
  • tarjota mahdollisuus vertaistukeen

Verkkosopeutumisvalmennuskursseja järjestetään:

• alle kouluikäisten lasten perheille
  • alakouluikäisten lasten perheille

Verkkosopeutumisvalmennuskurssit

Alle kouluikäiset lapset perheineen
Aloitustapaaminen Suvituulessa 6.–8.3.2020
+ 8 verkkotapaamista torstaisin klo 17.30–19.00

Hakuaika päättyy: 7.2.2020

Aloitustapaaminen Härmän kylpylässä
18.–20.9.2020 + 8 verkkotapaamista keskiviikkoisin 17.30–19.00

Hakuaika päättyy: 21.8.2020

Alakouluikäiset lapset perheineen
Aloitustapaaminen Suvituulessa
23.–26.10.2020 + 8 verkkotapaamista torstaisin 17.30–19.00

Hakuaika päättyy: 25.9.2020

Verkkokurssin toteutus

Verkkotapaamisiin osallistutaan ryhmävideopuheluiden avulla. Jokaisella verkkotapaamisella on oma teemansa ja keskustelussa on mukana teeman mukainen asiantuntija. Osallistujat voivat lisäksi syventää tietämystään tutustumalla verkkoalustalle kerättyyn materiaaliin.

Kurssille osallistuminen edellyttää tietokoneen tai mobiililaitteen käyttöä ja toimivaa verkkoyhteyttä. Tietokoneen peruskäytön hallitseminen riittää.

Hakeminen

Kurssille haetaan sähköisellä hakulomakkeella viimeiseen hakupäivään mennessä. Jos haluat hakea Kelalta matkakorvauksia tai kuntoutusrahaa, kurssihakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärin suositus.

Kustannukset ja korvaukset

Kurssi toteutetaan Veikkauksen tuella ja se on osallistujille maksuton. Kela korvaa aloitustapaamisen matkat omavastuuosuuden ylittävältä osalta halvimman matkustustavan mukaan (julkinen kulkuneuvo). Omavastuuosuus yhdensuuntaiselta matkalta on 25 €/hlö. Erityiskulkuneuvon käytöstä on neuvoteltava ennen kurssia Kelan toimistossa.

Lapsen huoltajilla on mahdollisuus myös hakea kuntoutusrahaa sellaiselta kuntoutuspäivältä, joka kestää matkoineen vähintään neljä tuntia tai muutoin estää tekemästä työtä ja saamasta toimeentuloa.

Aiheeseen liittyvät