Ryhmäpuheterapia

Aivoliiton palvelut Oy tarjoaa Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen ryhmäpuheterapiaa vuoden 2022 alusta alkaen Turussa. Ryhmään voi osallistua myös sairaanhoitopiirin, kunnan tai vakuutusyhtiön maksusitoumuksella tai itsemaksavana.

Kuntoutusjakso alkaa jokaisen kuntoutujan yksilökäynnillä, jolloin kuntoutuja ja terapeutti yhdessä laativat yksilölliset tavoitteet ryhmäterapiassa toteutettavaksi. Terapeutti ja ryhmän kaikki kuntoutujat laativat myös yhdessä ryhmälle tavoitteet, jotka perustuvat kuntoutussuunnitelmiin ja tukevat kuntoutujien yksilöllisten tavoitteiden saavuttamista. Kuntoutusjakson lopussa jokaisen tavoitteiden saavuttaminen arvioidaan toisella yksilökäynnillä.

Toiminnan tavoitteena on tukea kuntoutujan aktiivista osallistumista sekä sosiaalista vuorovaikutusta ryhmässä ja omassa arkiympäristössään. Ryhmäkuntoutus mahdollistaa myös vertaistuen sekä turvallisen ympäristön arjessa tarvittavien taitojen vahvistamiseen ja harjoitteluun.

Alkavat puheterapiaryhmät

Ryhmäkuntoutusta parkinsonin tautia sairastaville:

Ryhmä on suunnattu parkinsonin tautia sairastaville aikuisille, jotka tarvitsevat kuntoutusta puhekommunikoinnin selkeyttämiseksi ja ylläpitämiseksi ja hyötyvät ryhmämuotoisesta kuntoutuksesta. Ryhmä keskittyy puhemotoriikan ja äänenvoimakkuuden vahvistamiseen puheen selkeyttämiseksi. Lisäksi ryhmässä tarjotaan ohjausta nielemiseen liittyen kuntoutujien tarpeiden mukaan. Ryhmän kuntouttava puheterapeutti on käynyt SPEAK OUT!-koulutuksen ja menetelmää sovelletaan kuntoutuksen toteutuksessa.

Mitä: Ryhmäpuheterapiaa parkinsonin tautia sairastaville henkilöille puhekommunikoinnin vahvistamiseksi

Miten: Kunnan, kelan tai sairaanhoitopiirin maksusitoumuksella, tai itsemaksavana.
Kelan kautta ryhmäterapiaa voi saada seuraavista kunnista: Kaarina, Kustavi, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Parainen, Raisio, Rusko, Taivassalo, Turku, Uusikaupunki, Vehmaa. Kuntoutuksen hakemista varten tarvitaan kuntoutussuunnitelmaan maininta siitä, että kuntoutuja hyötyy ryhmämuotoisesta puheterapiasta.

Ryhmä: 3-5hlö

Aloitus: helmi/maaliskuussa 2022. Aloitus sen mukaan, kun ryhmä täyttyy.

Kesto: 16x60min, 1-2x/vko (2 yksilökäyntiä + 12 x ryhmätapaamista ja 2 kontrollitapaamista)

Paikka: Erityisosaamiskeskus Suvituuli, Suvilinnantie 2, 20900 Turku
Ryhmä pyritään järjestämään läsnätapaamisina, mutta mikäli pandemiatilanne sitä vaatii, toteutus on mahdollinen myös etätapaamisina.

Mikäli hakeudut ryhmäkuntoutukseen kelan kautta, saat lisätietoa tästä. Muussa tapauksessa, olethan yhteydessä puheterapeuttiimme. Hän antaa mielellään myös muita lisätietoja, mikäli haluat kuulla toiminnasta tai tulevista ryhmistä enemmän!

Lue lisää Kelan kuntoutuksesta ja etuuksista.