Vähäiset sosiaaliset suhteet verenpaineriski

Published on 5.11.2020

Sosiaalisten suhteiden vähyys saattaa olla etenkin naisille suurempi terveysriski kuin miehille, tuore tutkimus osoittaa. Niin näyttäisi olevan ainakin korkean verenpaineen suhteen.

Tulokset perustuvat 28 000 keski-ikäisen miehen ja naisen terveystietoihin, ja niiden perusteella naisten riski potea korkeaa verenpainetta on suurentunut, jos heidän sosiaalinen verkostonsa on pieni ja sosiaalinen kanssakäyminen muutenkin vähäistä. Myös sinkut ja lesket olivat parisuhteessa eläviä alttiimpia korkealle verenpaineelle, tulokset osoittivat.

Miehillä yhteydet olivat hieman toisenlaisia, sillä heillä yksinasuminen liittyi päinvastoin alhaisempaan verenpaineeseen. Sosiaalisesti rikas elämä liittyi parempaan verenpaineeseen kuitenkin myös miehillä.

Havainnot olisi hyvä varmistaa suuremmissa lisätutkimuksissa, mutta ne viittaavat sosiaalisiin suhteisiin ja yksinäisyyteen liittyvien verenpainevaikutusten olevan naisilla suurempia kuin miehillä. Tutkimuksessa korkeana verenpaineena pidettiin yli 140/90 mmHg:n ja diabeetikoilla yli 130/80 mmHg:n verenpainetta.

Korkeaa verenpainetta potee noin puolet suomalaismiehistä ja kolmannes -naisista. Se altistaa muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille.

Tutkimus julkaistiin Journal of Hypertension -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
(Journal of Hypertension 2020;DOI:10.1097/HJH.0000000000002688)https://doi.org/10.1097/HJH.0000000000002688