Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset:

Kuinka pääsen mukaan aivoliiton jäsenyhdistysten toimintaan?

Liittyminen on helppoa: Täytä ilmoitus tästä tai soita: toimistoassistentti Linda Lindroosille. Liityt automaattisesti lähimmän Aivoliiton yhdistyksen jäseneksi. Jäsenetuna saat Aivoterveys-lehden (AVH-yhdistys) tai Kielipolku-lehden (Kielellinen erityisvaikeus-yhdistys).

Osallistu paikalliskerhon toimintaan. Löydä oma yhdistyksesi täältä.

Onko pakko ryhtyä vapaaehtoistoimijaksi?

Voit olla mukana juuri siinä roolissa mikä sinulle parhaiten sopii. Vertaistuki ja Aivoliiton lehdet, Aivoterveys ja Kielipolku, ovat hyviä syitä liittyä jäseneksi.

Jos haluan jossain vaiheessa vapaaehtoistoimijaksi, pitääkö minun käydä kurssi sitä varten?

Ei välttämättä. Paikallisyhdistyksissä ja -kerhoissa on erilaisia tehtäviä, joissa voit hyödyntää aiemmin hankittua osaamistasi. Voit toimia esimerkiksi verkkosivujen ylläpitäjänä, tiedottajana, sihteerinä, kerhoemäntänä tai -isäntänä tai olla mukana varainhankinnassa.

Voit myös osallistua erilaisiin tempauksiin, joita Aivoliitto yhdessä jäsenyhdistysten kanssa säännöllisesti järjestää. Niissä voit usein hyödyntää myös mahdollista terveydenhuollon ammattiosaamistasi. Tutustu esimerkiksi Korvaamaton kovalevy -kampanjaamme, jossa järjestetään vuosittain verenpaineen pop-up-mittauspisteitä.

Mitä koulutusta Aivoliitolla on tarjota vapaaehtoistoimijoille?

Aivoliitto kouluttaa yhdistysten vapaaehtoisia erilaisiin tehtäviin kuten ryhmänohjaajiksi, verkkovertaisiksi ja vertaistukihenkilöiksi, jotka voivat henkilökohtaisten tapaamisten lisäksi toteuttaa vierailuja terveydenhuollon eri yksiköissä ja ensitietopäivillä. Koulutamme myös liikuntavastaavia yhdistysten liikuntatoiminnan tueksi sekä Ahaa!-aivotreeniryhmien vetäjiä. Tuetuilla lomilla toimii vapaaehtoisia vertaislomaohjaajina. Tutustu koulutuksiin.