Vertaistukea 18–35-vuotiaille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö

Oletko 18–35-vuotias, jolla on kehityksellinen kielihäiriö (ent. dysfasia) tai epäily siitä? Olet tervetullut mukaan nuorten aikuisten toimintaan.

Kehityksellinen kielihäiriö ilmenee eri tavoin nuoruudessa ja nuorena aikuisena. Diagnoosi on pysyvä, mutta oirekuva on muuttunut lapsuudesta. Nuorella aikuisella puhe on usein jo selkeää ja arkipuheen ymmärtäminen onnistuu, mutta haasteita voi esiintyä esim. seuraavissa asioissa:

• sananlöytämisvaikeudet
  • vaikeudet ymmärtää pitkiä ja monimutkaisia ohjeita tai lauseita sekä kuultuina että luettuina
  • vaikeudet vieraiden kielten oppimisessa
  • luki- ja kirjoittamisvaikeudet
  • laajemmat oppimisvaikeudet
  • sosiaaliset vaikeudet
  • oman toiminnan ohjauksen vaikeudet

Toimintaa nuorille aikuisille

Verkkovertaisryhmä

Oletko iältäsi n. 18–35-vuotias? Onko sinulla kehityksellinen kielihäiriö (ent. dysfasia) tai siihen viittaavia haasteita? Ovatko sanat toisinaan hukassa, ulkoistatko muistisi mieluiten kännykälle, tai onko vieraassa paikassa liikkuminen joskus sinulle liiankin jännittävä seikkailu? Jos edellä mainittu kuulostaa tutulta, tämä vertaistukitapaaminen verkossa on juuri sinua varten.

Ryhmässä on mahdollisuus jakaa kokemuksia ja ajatuksia. Myös erilaisia teemallisia tapaamisia toteutetaan osallistujien toiveiden mukaan. Voit tulla mukaan ryhmään vain hetkeksi tai olla linjoilla koko tapaamisen. Kameran käyttäminen on vapaaehtoista. Mukana linjoilla ovat Puhu Vaan -ryhmän vertaisohjaajat Viivi, Veli-Pekka, Lotta ja Hanna. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Olet lämpimästi tervetullut!

Ryhmä kokoontuu Teamsissa kerran kuukaudessa maanantaisin klo 17–18.30. Kevään 2024 ensimmäinen tapaaminen on 8.1. Löydät tapaamisen avoimen osallistumislinkin Aivoliiton tapahtumakalenterista. Muut kevään tapaamiset ovat 12.2., 11.3., 8.4. ja 13.5.

Tietokoneella osallistuessasi Teams-sovellus ei ole välttämätön, vaan selainversio toimii myös erinomaisesti. Puhelimella tai muulla mobiililaiteella osallistuessasi ohjelma on ladattava. Seuraa näytön ohjeita ja tule mukaan.

Järjestäjä: Kehityksellinen kielihäiriö -nuorten Puhu Vaan -vertaisryhmä. Tietoa jaetaan myös Facebook- ja WhatsApp-ryhmissä, katso liittymisohjeet alta.

Facebook-ryhmä

Liity nuorten aikuisten suljettuun Puhu Vaan -Facebook ryhmään. Kerrothan liittymispyynnön jättäessäsi miten kehityksellinen kielihäiriö koskettaa juuri sinua.

WhatsApp-ryhmä

Jos sinulla on käytössä WhatsApp-sovellus, voit hakea jäsenyyttä myös WhatsApp-ryhmään. Jos haluat mukaan WhatsApp-ryhmään, ota yhteyttä:

Kurssit

Tutustu Aivoliiton kehityksellinen kielihäiriö -kurssitarjontaan.

Tiedotus

Live-tapaamisista ja verkkotapaamisista tiedotetaan Aivoliiton tapahtumakalenterissa ja Aivoliiton Puhetta-Facebook-sivulla.