Vertaistukea kehitykselliseen kielihäiriöön

Vertaistukea tarvitaan usein silloin, kun huoli lapsen puheen kehityksestä herää tai lapsi saa kehityksellinen kielihäiriö -diagnoosin. Lapsen vanhemmat toivovat löytävänsä samassa elämäntilanteessa olevan toisen vanhemman. Vertaistuki antaa tukea ja vinkkejä arkeen sekä auttaa perhettä jäsentämään paremmin myös tulevaisuuden haasteita. Vertaistukea kaipaa usein myös nuori tai aikuinen, joka on jo lapsena saanut diagnoosin. Vertaistuki antaa kokemuksen siitä, että ei ole yksin, kun asioita voi jakaa saman kokeneen kanssa. Aivoliitossa vertaistukea tarjotaan monella tapaa.

Vertaistukea ryhmistä eri puolella Suomea

Lähellä sinua toimii Aivoliiton jäsenyhdistysten vanhempien, nuorten ja lasten ryhmiä sekä kerhoja ja harrasteryhmiä. Myös uusia ryhmiä on mahdollisuus perustaa tarpeen mukaan. Tällöin voi olla yhteydessä valtakunnalliseen Suomen Kielipolku -yhdistykseen tai Aivoliiton vapaaehtoistoiminnan suunnittelijaan.

Kommunikaatiokeskuksen Arjen vinkit vanhemmille -toiminta tarjoaa vanhemmille Vinkkipäiviä eri puolella Suomea. Vinkkipäivässä tapaat muita vanhempia samalta alueelta.

Nuorille aikuisille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö, on omaa vertaisryhmätoimintaa. Nuorten aikuisten toimintaan voit tutustua tällä sivulla.

Henkilökohtaista vertaistukea

Voit hakea henkilökohtaista vertaistukea Aivoliiton vertaistukihenkilövälityksen kautta koko Suomen alueelta. Vertaistukihenkilömme ovat koulutettuja ja vaitiolovelvollisia vapaaehtoisia. Ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai lähetä sähköpostia Enable JavaScript to view protected content..

Vertaistukea verkosta

Vanhemmille:

Arjen vinkit vanhemmille -ryhmä on suljettu keskusteluryhmä Facebookissa. Ryhmässä vanhemmat voivat jakaa kokemuksia ja ajatuksia elämästä, johon kehityksellinen kielihäiriö vaikuttaa. Ryhmässä voidaan myös jakaa arjen sujumista helpottavia vinkkejä, joista esimerkiksi oma perhe on hyötynyt. Ryhmän ylläpitäjiä ovat Aivoliiton työntekijät.

Nuorille aikuisille:

Nuorten aikuisten Puhu Vaan -vertaisryhmä ja toiminta on tarkoitettu 18–35-vuotiaille nuorille aikuisille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö.

Suljettuun Facebook -ryhmään pääsee liittymään tästä tai pyytämällä jäsenyyttä Facebook-sivujen kautta.

Jos sinulla on käytössä WhatsApp-sovellus, voit liittyä myös siellä Puhu Vaan -ryhmään. Jos haluat mukaan WhatsApp-ryhmään, ota yhteyttä:

Aiheeseen liittyvät