Vertaistukea kielelliseen erityisvaikeuteen

Vertaistukea tarvitaan ja kaivataan usein silloin, kun perheen lapsi saa kielellinen erityisvaikeus -diagnoosin. Lapsen vanhemmat toivovat löytävänsä samassa elämäntilanteessa olevan toisen vanhemman. Vertaistukea kaipaa usein myös nuori tai aikuinen, joka on jo lapsena saanut diagnoosin. Monet toivovat mahdollisuutta jakaa kokemuksia elämästä kielihäiriön kanssa. Vertaistuki antaa tukea ja vinkkejä arkeen sekä auttaa perhettä jäsentämään paremmin myös tulevaisuuden haasteita. Nuorille ja aikuisille se antaa kokemuksen siitä, että ei ole yksin ja asioita voi jakaa arjen saman kokeneen kanssa.

Aivoliitossa vertaistukea tarjotaan monella tapaa

Vertaistukea ryhmistä eri puolella Suomea

Lähellä sinua toimii Aivoliiton jäsenyhdistysten vanhempien, nuorten ja lasten ryhmiä sekä kerhoja ja harrasteryhmiä. Myös uusia ryhmiä on mahdollisuus perustaa tarpeen mukaan. Tällöin voi olla yhteydessä valtakunnalliseen Suomen Kielipolku -yhdistykseen tai Aivoliiton järjestösuunnittelijaan. Kommunikaatiokeskuksen Arjen vinkit vanhemmille toiminta tarjoaa vanhemmille Vinkkipäiviä (https://aivoliitto-fi.sites.avoine.com/kommunikaatiokeskus/kielellinen-erityisvaikeus/arjen-vinkit-vanhemmille/vinkkipaivat-vanhemmille/) eri puolella Suomea. Vinkkipäivässä tapaat muita vanhempia samalta alueelta. Myös aikuisille, joilla on kielellinen erityisvaikeus, on vertaisryhmätoimintaa. Näistä ryhmistä saat tietoa täältä.

Henkilökohtaista vertaistukea perheelle/ nuorelle aikuiselle

Voit hakea Aivoliiton vertaistukihenkilöä/vertaisperhettä välityksen kautta koko Suomen alueelta. Vertaistukihenkilöt ja vertaisperheet ovat koulutettuja ja vaitiolovelvollisia. Lisätietoja saat sähköpostilla Enable JavaScript to view protected content. ja hakemuksen voit tehdä täällä.

Vertaistukea verkosta

Vanhemmille:

Arjen vinkit vanhemmille -ryhmä on suljettu keskusteluryhmä Facebookissa. Ryhmässä vanhemmat voivat jakaa kokemuksia ja ajatuksia elämästä, johon kielellinen erityisvaikeus vaikuttaa. Ryhmässä voidaan myös jakaa arjen sujumista helpottavia vinkkejä, joista esimerkiksi oma perhe on hyötynyt. Ryhmän ylläpitäjiä ovat Aivoliiton työntekijät.

Aivoliiton Puhetta -chat toimii Tukinetin alustalla verkossa ja tapaamisia on noin kerran kuukaudessa. Chatiin voit osallistua anonyymisti. Tietoa chatista ja siihen liittymisestä löydät täältä. Ryhmää ohjaavat Aivoliiton työntekijät /vapaaehtoiset.

Nuorille aikuisille:

Nuorten aikuisten Puhu Vaan -vertaisryhmä ja toiminta on tarkoitettu 18–35-vuotiaille nuorille aikuisille, joilla on kielellinen erityisvaikeus.

Suljettuun Facebook -ryhmään pääsee liittymään tästä tai pyytämällä jäsenyyttä Facebook-sivujen kautta. Ryhmän ylläpitäjinä toimivat Aivoliiton työntekijät.

Jos sinulla on käytössä WhatsApp-sovellus, voit hakea jäsenyyttä myös WhatsApp-ryhmään. Lähetä viesti numeroon p. 040 543 7292, Elina Salo-Orkamaa tai p. 040 543 7289, Johannes Hietala.

Haluatko vertaistukijaksi?

Kiinnostuitko itse vertaistukitoiminnasta? Aivoliitto kouluttaa vuosittain uusia vertaistukijoita ja vertaisperheitä. Lue lisää täältä.

Aiheeseen liittyvät