Yksikään verenpainelääke ei altista masennukselle

Julkaistu 17.9.2020

Korkeaa verenpainetta ja sydän- ja verisuonitauteja potevat sairastuvat muita todennäköisemmin myös masennukseen, mutta syy tähän ei ole ainakaan verenpainelääkkeissä. Osa verenpainelääkkeistä saattaa päinvastoin pienentää masennusriskiä.

Tiedot käyvät ilmi mittavasta tanskalaistutkimuksesta, jossa tarkasteltiin 41 eri verenpainelääkkeen yhteyksiä masennukseen. Aineisto kattoi 3,7 miljoonan tanskalaisen rekisteritiedot kymmenen vuoden ajalta.

Analyysin perusteella yksikään tarkastelluista verenpainelääkkeistä ei liittynyt suurentuneeseen riskiin sairastua masennukseen. Sen sijaan yhdeksää eri lääkettä käyttävät näyttivät sairastuvan tavallista epätodennäköisemmin.

Kyseiset masennukselta mahdollisesti suojaavat lääkkeet olivat enalapriili, ramipriili, amlodipiini, verapamiili ja sen yhdistelmät, propranololi, atenololi, bisoprololi ja karvediloli. Kyseiset lääkkeet kuuluvat kolmeen eri verenpainelääkeryhmään.

Tutkijat pitävät tuloksiaan osoituksena siitä, että verenpainelääkkeet eivät altista masennukselle. Havainnot viittaavat myös siihen, että masennukseen taipuvaiset potilaat voisivat hyötyä etenkin tässä tutkimuksessa masennusriskiä pienentäneistä lääkkeistä. Mahdollinen suojavaikutus saattaa selittyä verenpainelääkkeiden tulehdusta lievittävillä ominaisuuksilla. Masennuksen tiedetään olevan ainakin osin tulehduksellinen sairaus.

Tutkimus julkaistiin Hypertension-lehdessä.

Masennukseen sairastuu noin 15 prosenttia ihmisistä jossain vaiheessa elämäänsä. Verenpainetta alentavia lääkkeitä käyttää noin miljoona suomalaista, mutta heistä vain alle puolella verenpaine on hoitotavoitteessa.

Uutispalvelu Duodecim

(Hypertension 2020;DOI:10.1161/HYPERTENSIONAHA.120.15605)