Ärrä mukaan puheeseen

18.3.2020
Ärrä mukaan puheeseen

Kouluikäinen lapseni osaa tuottaa hienosti ärrän, mutta se ei siirry puheeseen. Kun huomautan asiasta, hän ärsyyntyy. Mikä neuvoksi?

Usein lapsi saattaa käyttää uutta ärräänsä hienosti puheterapiatilanteessa, mutta ei käytä sitä tavallisessa arjessa. Huomauttaminen saattaa tosiaankin ärsyttää, erityisesti tilanteessa, jossa joku muukin on paikalla. Lapsen kanssa kannattaa keskustella asiasta, kun on hyvä ja rauhallinen kahdenkeskinen hetki. Sopiva tilanne voi olla esimerkiksi se, kun tehdään asioita yhdessä. Ensin kannattaa kysyä, sopiiko, että jutellaan asiasta.

Lapselta voi myös kysyä, onko jotain sellaisia hetkiä, jolloin aikuinen voisi huomauttaa tästä asiasta. Onko tilanteita, joissa lapsi voisi käyttää uutta ärräänsä? Yhdelle koululaiselle oli mieleistä, kun hän sai lukea pikkuveljelle ääneen. Hän koki tilanteen turvalliseksi ja otti siinä samalla käyttöön uuden ärrän.

Joillekin lapsille toimii ”kirjanpito”. Voidaan sopia kertamääristä. Kuinka monta kertaa päivässä tai viikossa hän käyttää uutta ärrää. Kirjanpidon voi tehdä vaikka älylaitteilla. Lapsi voi myös lähettää puhuttuja WhatsApp viestejä määrätyille ihmiselle niin, että käyttää oppimaansa ärrää.

Kaiken kaikkiaan uusi tapa puhua saattaa nolostuttaa, tuntua vieraalle. Lasta saattaa erityisesti jännittää, miten kaverit reagoivat. Muutos siis saattaa tuntua itsestä hyvinkin suurelta.

Kun lapsi käyttää uutta ärräänsä, kannattaa siihen kiinnittää huomiota ja kannustaa. Joskus näin kannattaa kuitenkin tehdä vasta jälkeenpäin kahden kesken. Lapsi kun herkästi vierastaa tilanteita, joissa tämä asia tuodaan esille niin, että muut kuulevat ja hän kokee joutuvansa haluamattaan huomion keskipisteeksi.

Hannele Merikoski, puheterapeutti, Aivoliitto ry